25 August 2006

Hail Langsuyr!!

“APA yang kami mahu ketengahkan adalah muzik yang kami mainkan dan kami mempunyai perancangan untuk pergi sejauh mungkin. Sikap ortodoks seperti band ekstrim metal tidak boleh bermain di show tertentu tidak boleh lagi dipraktikkan. Kini sesiapa saja boleh mendengar dan menonton Langsuyr.”
Itu kata Bentara, frontman dan gitaris band death metal berprofil tinggi dari Ipoh iaitu Langsuyr. Bagi yang pernah memeriahkan scene underground terutama di Ipoh pada awal 90-an dulu, pasti menyedari yang Langsuyr pada hari ini cukup berbeza. Selain Bentara, Langsuyr dibarisi oleh Azlanthor (vokalis) dan Azmaniac (gitar). Bassist & drummer mostly guna sessionist.
Mereka dulunya cukup ekstrim dengan pegangan etika underground. Kelompok metal mereka tidak seharusnya bercampur dengan penggemar muzik lain atau pengikut baru scene underground. Nampak sombong? Tetapi itulah realiti ketika zaman anggota Langsuyr yang saban minggu melepak di tingkat bawah tanah Kompleks Beli Belah Yik Foong, Ipoh seperti 14 tahun lalu. Kini mereka lebih terbuka.
Suka atau tidak, beginilah Langsuyr sekarang yang sudah menghasilkan full debut album mereka, ‘Asyik’. Errr... 100 peratus dalam bahasa Melayu. Kalau korang mahukan Langsuyr seperti demo ‘Occultus Mysticism’ atau ‘The Eastern Cruelty’, lupakan saja kerana semua itu tidak ada dalam ‘Asyik’.
Sememangnya perubahan adalah elemen terpenting untuk menjadi lebih maju. Mereka kini adalah pemuzik yang semakin matang dan akan terus berkarya sekurang-kurangnya untuk dua atau tiga album lagi.
“Kami mahu semua orang mendengar muzik Langsuyr. Bukan saja di kalangan peminat muzik metal, tetapi sesiapa saja. Jika mereka boleh menerima Langsuyr, tentu mereka boleh terima juga band-band lain. Kalau dipertandingkan untuk dapat anugerah pun, apa salahnya? Ini hanya muzik, tak kira la mainstream atau underground, muzik itu mesti boleh diterima umum,” kata Bentara.
* Nak baca lagi, dapatkan ROTTW isu September 2006 untuk temubual penuh bersama Langsuyr.
* Gambar dipinjam daripada http://langsuyr.metalterus.com.my




Azlanthor


Azmaniac


Bentara

Apa Kata Langsuyr (dijawab oleh Azmaniac) pasal :
1. Scene metal Ipoh dan Ipoh Metal Militant (IMM)
- Tak dinafikan scene metal di Ipoh memang happening sejak dulu. Scene metal Ipoh dengan IMM sebenarnya berbeza. IMM dilahirkan sewaktu era band seperti Langsuyr, Necrotic Chaos, Athotorgh, Vociferation Eternity, Hayagriva dan Profane Creation saja. Diorang nilah yang mendominasi dan memeriahkan scene metal Ipoh masa tu.
Reference yang baik untuk menilai kekuatan IMM ialah menerusi album kompilasi Ipoh Metal Militant yang diterbitkan Ultra Hingax Productions pada 1998. Lima band dalam tu dan kira-kira 10 hingga 15 pemuzik yang terbabit adalah orang-orang yang sama dalam setiap band. Contohnya Wira bermain dram untuk semua band kecuali Hayagriva, tetapi kelima-lima band masih dapat menghasilkan konsep yang berbeza.
Selepas tu aku sebenarnya dah tak follow perkembangan scene metal Ipoh. Bukan sebab dah tak bagus, tapi agaknya masa passion ke situ dah tak ada (dah tua kot?). Tapi aku rasa Ipoh masih mengeluarkan band metal yang bagus seperti Pyron, Bilharzia, Aknakh dan Neftaraka.
Tak tau kenapa band-band dari Ipoh mesti heavy. Agaknya terkena badi SYJ masa zaman rock kapak dulu kot? Dari dulu sampai sekarang, mesti ada band metal yang kick ass dari Ipoh! Sesiapa yang start nak buat band kat Ipoh mesti kena heavy. Dah sinonim sangat, tak kira apa genre, mesti heavy!!
2. Gig pertama dan gig paling happening
- Gig pertama selepas released demo Occultus Mysticism ialah di Garfunkel Pub, Life Centre, KL pada 11 September 1993. Itu gig tribute untuk Rator dan dalam gig tu Langsuyr adalah antara band yang paling menyerlah walaupun pada awalnya tak diberi perhatian. Tak percaya, tanyalah sapa-sapa yang ada kat gig tu masa tu.
Asean Village di Pulau Sentosa, Singapura pada 1997
- Member-member Singapura cakap Langsuyr mungkin band ekstrim metal pertama atau band underground pertama dari Malaysia yang main kat situ. Paling bangga sebab gig tu turut ditonton oleh Abhorer!
Nocturn Feast di Dewan Bulan Sabit Merah, Ipoh pada 1994
- Kali pertama dan terakhir kami fully corpse paint! Penampilan Langsuyr paling ekstrim sejak 1991.
Rock The World 6 pada 2005
- Hujan membuktikan kami mempunyai pengikut yang setia.
Planet Hollywood, pelancaran album pada Jun 2006
- Diberi penghormatan berkongsi pentas dengan Sil Khnnaz dan Necrotic Chaos.

4 comments:

Anonymous said...

dulu mmg gerun nak turun kat pot underground kat yik foong (aka glory) nun. kalo lalu depan otai2 situ, and time tu korang pakai t-shirt rock, silap2 kena "interview" dek diorang ni. kalo "fail" interview tu, alamat korang kena kutuk as "poser" la..serius!

p/s: but tak dinafikan, scene ug ipoh (especially di kalangan metalheads) agak ego dulu..newcomers tak berani nak join otai..

Asrif Yusoff said...

rakan2, reviews of konsert ramli sarip mlm semlm kat kl tower & malindo kat website gua: http://asrif.org

keep on rockin!!

Anonymous said...

cd riusgnal tu best giler, aku masih ade tshirt dia yang tulis eastern cruelty tu...menjadi pusaka......

N a d i a said...

anonymous,
deep down inside, i'll always love the olskool riusgnal. hail ipoh metal scene!!

-countess-