12 October 2006

Antara Muzik Rock & Airbrush

"Macam mana sekarang ni ada jugak mamat-mamat yang berani mengaku ‘I was there’ masa ‘scene’ underground ni mula-mula wujud di Malaysia, padahal yang mengaku mungkin masih pakai lampin masa tu?!!…"
(Rosdan-Bloodshed/Punisher)



Artikel ni pernah tersiar di ROTTW tahun lepas. Kepada anda yang termiss @ tak pernah baca tu, well, here goes...


ANTARA MUZIK ROCK & AIRBRUSH

Oleh: Countess
Foto: Yatt


“Samarkand”..Antara lagu paling menarik band otai era Rock Kapak, Bloodshed. Jika diamati dan dinikmati betul-betul, lagu ini mampu membuatkan anda diresapi satu semangat baru. Intronya saja boleh membuatkan anda berasa seolah-olah sedang berperang mempertahankan maruah bangsa di medan peperangan padang pasir. Selain “Samarkand”, tentu ada yang masih mengingati riffing gitar yang ganas pada korus lagu “Hidup Pemuzik” dan melodi melankolik “Srikandi Cintaku”. Atau mungkin juga ada yang masih ingat insiden lirik lagu “Nostalgia Rindu” yang terpaksa diubah sedikit hanya kerana satu perkataan?? Apa yang nyata, lagu-lagu Bloodshed ini tidak akan mantap dan bererti tanpa suara vokalisnya yang power dan berkarekter, Rosdan Baharom.

Rosdan juga pernah memperjuangkan muzik metal yang berinspirasikan muzik Megadeth, Metallica, Slayer dan Forbidden. Bersama-sama R.Izat (gitar), Shidee (gitar), Karim (bass) dan Fariz @ Pap (drum), beliau menubuhkan Punisher. Selain line-up ini, Punisher juga pernah dianggotai oleh Khalil, Bullet dan Boy (arwah). Walaupun tidak pernah menghasilkan sebarang demo atau EP, Punisher dianggap salah satu band thrash metal yang hebat pernah wujud dalam senario muzik tempatan.

Selepas meninggalkan Bloodshed, Rosdan berhijrah ke Denmark pada 1991. Pada 11 Jun 2005, saya berjaya menjejaki dan menemui rocker legenda (kini ‘Master Airbrusher’) yang menetap di Ipoh. Sesi bersembang tentang muzik rock dan airbrush antara saya dan Rosdan berlalu dengan santai, tetapi penuh bermakna.


Bagaimana saudara Rosdan bermula sebagai seorang penyanyi?

Semuanya bermula di Red Rooster, KL. Atas galakan seorang rakan, saya mencuba nasib di satu sesi ujibakat di sana. Masa tu Bloodshed dan Burnmark sedang mencari vokalis untuk band mereka. Mungkin dah ‘jodoh’ saya dengan Bloodshed agaknya, dan selepas join band tu, kami terus dapat kontrak bermain muzik di Red Rooster. Masa di kelab tu, saya bawak masuk pengaruh muzik rock yang lebih heavy, muzik yang biasa saya layan bersama geng-geng lepak di Ipoh dulu. Boleh dikatakan scene muzik di Perak sekitar 80-an agak berbeza dan lebih ekstrim berbanding dengan negeri-negeri lain. Kalau Mat-Mat Rock lain masih layan Deep Purple dan Led Zeppelin, kami dah layan Iron Maiden, Saxon dan Voivod.


Siapa penyanyi atau band yang menjadi pengaruh utama Rosdan?

Saya minat pada Robert Plant (Led Zeppelin), Ian Gillan (Deep Purple) dan Max Muir (Suicidal Tendencies). Selain tu, saya banyak terpengaruh dengan muzik Earth, Wind & Fire, Wild Cherry, Commodores dan band-band funk zaman 70-an. Saya juga minat dengan Larry Graham (Sly & The Family Stone/Graham Sentral Station) yang dikatakan pencipta teknik bass ‘slapping’.


Cerita sedikit pengalaman Rosdan semasa ‘Battle of the Bands’? Bagaimana Bloodshed boleh terlibat dengan projek ini?

Saudara Ali Bakar telah mengajak band-band untuk ‘join’ konsert bergerak ‘Battle of the Bands’ sekitar lewat 80-an. Tapi of course, ada syarat. Syaratnya, mesti main lagu sendiri dan ‘sign’ kontrak untuk buat dua album. Walaupun masa untuk membuat persediaan agak suntuk, Bloodshed berjaya jugak penuhkan syarat tu. We played our own songs and the rest is history.


Bagaimana dengan senario muzik Denmark?

Mainstream tak best sangat, tapi underground atau ‘club scene’ di sana memang best. ‘Happening’ la. Ramai pemuzik yang dahsyat-dahsyat dan kalau tak silap, dalam tahun 1996 je, ada 50,000 pemuzik-pemuzik berdaftar di sana. Kebanyakan band beri sokongan antara satu sama lain. Band-band lama sentiasa hormat dan mengalu-alukan band-band baru. Selain tu, pemuzik sana lebih profesional, komited dan tak materialistik. Contohnya, band D.A.D (Disneyland After Dark). Walaupun band ni sangat terkenal di sana, vokalisnya masih jalan kaki. Tak ada ‘perception’ kalau dah jadi penyanyi terkenal, mesti berkereta besar dan hidup mewah. Kes bayaran kena kapur dek promoter pun, memang jarang terjadi sebab di sana ada sistem tertentu yang aktif melindungi hak-hak pemuzik atau artis.

Masa ‘recording’ pulak, kalau penyanyi buat silap, cukup setakat dua ‘take’ je. Mereka tak nak penyanyi hilang ‘mood’. Bagi mereka, kesilapan boleh jugak jadikan sesebuah lagu tu lebih unik. Lagi satu, setiap pemuzik di sana ada instrumen sendiri. Kalau masuk studio, studio tu kosong je. Semua bawak instrumen masing-masing. They know and understand their instruments very well, dan mungkin sebab tu ‘skill’ dan muzik mereka lebih bagus.


Apa pengalaman menarik semasa Rosdan di sana?

Macam-macam, antaranya dapat berkawan dengan nama-nama besar dalam industri muzik Denmark dan dapat berjumpa dengan artis-artis atau band-band top yang buat konsert di sana seperti Iron Maiden, Ice-T, Megadeth, Max Muir dan Max Cavalera. Saya juga pernah berjumpa Kirk Hammett dan saya terperanjat bila dia beritahu yang dia tau tentang Punisher! Mungkin sebab Punisher sepatutnya jadi ‘opening act’ konsert Metallica di Singapura dulu tu kot?


Apa aktiviti sekarang? Dengar cerita, Rosdan dah ada bisnes sendiri?

Ha ah, saya buat bisnes airbrush. Oleh kerana minat yang mendalam dan cintakan seninya, saya tubuhkan syarikat ‘Tribe X Airbrush’ di Ipoh sejak September 2004. Saya buat airbrush pada t-shirt, mug, topi keledar, komputer, skuter, kereta dan dinding. Mungkin saya akan cuba buat pada peti ais pulak tak lama lagi! Semuanya bergantung pada permintaan, tapi saya lebih berminat melukis pada kenderaan sebab ianya boleh berfungsi sebagai iklan bergerak untuk bisnes saya.

Sebenarnya saya mula minat bidang lukisan airbrush sejak 1986 selepas melihat geng-geng yang belajar grafik dan seni halus guna airbrush. Minat membuat dan menyimpan model-model kereta kebal dan kapal terbang juga membuatkan saya terpanggil untuk mempelajari seni ini. Ye lah, model-model ni lebih cantik kalau guna airbrush sebagai ‘finishing touch’. Saya mula membeli majalah-majalah dari luar negara yang ada seni ni dan membuat rujukan. Walaupun saya tak ada kelulusan dalam bidang ni, saya rajin bertanya pada mereka yang mahir, terutamanya ketika saya lepak di Pasar Seni dulu.

Semasa di Denmark, saya diberi kepercayaan untuk menjadi tenaga pengajar di sebuah kelas seni yang disediakan oleh kerajaan sana, Saya pernah bekerjasama dengan pelukis airbrush terkenal seperti Patrick Leiss dan Kenn dari KDJ Designs Denmark.


Sekarang ialah zaman ‘Rock Revival’ yang menyaksikan kemunculan kembali band-band rock 80-an seperti Search, Wings dan Lefthanded. Apa pendapat Rosdan tentang perkembangan ini?

‘Rock Revival’? Bagus, sebab it brings back the memory. Tapi saya tak nak terlibat lagi dah dalam industri ni walaupun ada geng-geng lama suruh gabungkan Bloodshed kembali. Bagi saya, kita bukan Ozzy Osbourne atau Robert Plant. Satu hari nanti kita akan kembali ke asal usul kita. Pengalaman selama lebih sepuluh tahun di Denmark telah banyak mengajar dan menyedarkan saya sekarang. Sebelum ke Denmark, apa saja yang Mat Saleh buat, contohnya, bertatu atau bertindik, semuanya nampak hebat dan ‘cool’ pada saya. Semuanya nak ditiru. Tapi bila saya dah sampai ke sana, saya tengok orang putih sebenarnya miskin budaya dan sesat dalam mencari identiti sendiri. Itu yang membuatkan saya mula berfikir…


Mungkinkah itu salah satu sebab Rosdan tidak mahu terlibat lagi dalam industri muzik?

Mungkin, tapi ada jugak sebab-sebab lain. Bosan kot? Dalam industri ni, banyak yang kita nak buat, tapi tak boleh buat sebab nak ikut kehendak pasaran. Cetak rompak pun satu hal jugak. Di Malaysia ni, walaupun album terjual beribu-ribu, kaya belum tentu beb! Kalau di Denmark, album terjual 5,000 unit pun dah kira okey sangat. Tapi itu lah, bukannya kita tak tahu siapa dalang bisnes cetak rompak ni, kan?!


Selain Punisher dan Bloodshed, apa lagi band-band yang Rosdan pernah ‘join’?

Band yang mula-mula saya join di Denmark ialah Funkus Temple. Tak lama kemudian saya tubuhkan Chameleon, a cross over funk band influenced by Red Hot Chili Peppers dan Infectious Grooves (band Mike Muir dan bekas pemain drum Jane's Addiction, Stephen Perkins). Band terakhir saya di sana ialah Puzzle Funk. Ada 10 orang dalam band tu, siap ada ‘horn section’. Memang best! Selain tu, saya pernah jugak ‘join’ band Dennis the Menace (band projek Punisher dan Nemesis).


Mungkin tak Rosdan akan buat ‘comeback’?

Tak mungkin. Walaupun ada tawaran untuk nyanyi solo, saya memang tak minat. Saya nak ‘catch-up’ dengan banyak benda yang dah lama saya tinggalkan selama ni. Lagipun saya bukan penyanyi solo. Saya lebih selesa dengan band. Nak main gitar, jari-jari selalu terpele’ot. Haha…Dan, bagi saya, Punisher ialah band terbaik saya. As a singer of Punisher, I was more than happy because I was truly honest in what I did back then. The band had all the energy that I wanted and they were the best local musicians I’ve ever played with.


Apa pandangan Rosdan tentang senario muzik Malaysia sekarang? Apa yang ingin Rosdan tengok dalam industri muzik Malaysia pada 10 tahun akan datang?

Okey, mula-mula saya nak bagi pendapat saya tentang so-called “underground” sekarang. Saya hairan macam mana ada jugak yang berani mengaku ‘I was there’ masa ‘scene’ ni mula-mula wujud di Malaysia, padahal yang mengaku tu mungkin masih pakai lampin masa tu?!!…Haha, pelik betul. Anyway, apa yang saya tau generasi saya lebih faham maksud sebenar underground. Pengalaman pernah hidup susah and struggling to survive menjadikan lagu-lagu zaman kami lebih bermakna. Tak macam sekarang, ramai yang hidup senang. Mungkin sebab tu, bila buat lagu, yang keluar ‘kosong’ je dan tak ada jiwa walaupun lagu tu tentang penderitaan. Lebih kurang macam Mat Saleh cuba nak bawak lagu blues sebijik macam African American lah. No soul.

10 tahun akan datang, kalau boleh saya nak tengok lebih banyak ‘free spirit’ dan ‘open-mindedness’. Band-band boleh main muzik dengan lebih baik, ada instrumen sendiri and know their sound. Saya jugak nak tengok lebih banyak band buat show di luar negara, mungkin di Roskilde Festival ke? Harap-harapnya tak ada lagi band yang masih bergantung pada khidmat ‘sessionists’. Zaman rock kapak dulu bolehlah. Masa dulu, banyak band yang nampak rock habis, tapi hancur bila main ‘live’!


Apa nasihat Rosdan kepada mereka yang teringin nak main muzik dan nak pergi lebih jauh dalam industri muzik?

Don’t listen to recording companies?!..Haha…Kalau boleh, cuba masuk pasaran antarabangsa dengan usaha sendiri. Fikirkan macam mana Nusrat Fateh Ali Khan boleh berjaya di persada dunia dengan muzik Qawwalinya. Atau, cuba tengok Pop Shuvit. The music is there, the quality is there and they successfully penetrated Japan on their own. Kalau nak tembus pasaran global, kenalah bersedia daripada semua aspek, baik mental mahupun fizikal. Jangan fikir benda yang bagus je, kena expect the unexpected jugak.

Lagi satu, kalau nak lebih berjaya, kena ada identiti sendiri. Tak payahlah nak tiru apa yang Mat Saleh buat. Tak rugi kalau tak tiru dia orang.

Dan yang paling penting, kena ikhlas. Be honest to ourselves and to the music we play. Dengan cara tu saja lagu-lagu kita jadi lebih berkualiti, berseni dan ada jiwa. Dengar saja lagu “Your Mother” ciptaan Yusuf Islam. ‘Simple’ tetapi ‘catchy’. Boleh nampak keikhlasan si pencipta lagu dan mesej lagu tu pun sampai kepada pendengar walaupun lagu tu hanya dinyanyikan oleh seorang budak kecil.

END


Ok, kepada sesiapa yang berminat & betui-betui serius nak harta benda memasing di'airbrush' kan oleh otai rock kapak (eksklusif tuu, wa cakap lu...), sila la contact Kutu-Kutu Rock:-


Yatt (riadz74@yahoo.com)
Countess (headbanger31@yahoo.com)



Contoh-contoh artwork otai kita ni..
(helmet kesayangan Countess - kipas-susah-mati Cromok)





8 comments:

Anonymous said...

Okey, gua miss artikel ni sbb jarang2 beli ROTTW. Nampaknya Rosdan tgh melalui zaman perubahan dalam pemikiran. Mungkin ke dia dah jumpa 'sesuatu'...?

N a d i a said...

mungkin..;-)

Anonymous said...

salam,

nadia, kalo nak buat helmet mcm tu brapa kena charge?

just want to know.

peace.

N a d i a said...

caspera,
a few hundred bucks la. tapi sume depends on your design. kalo komplikated tu, maybe la mahal sket kot? tapi berbaloi la. ;-) berminat nak tau, lebih lanjut, sile e-mail saya: headbanger31@yahoo.com, worait?

p/s: thanks for visiting too!

Anonymous said...

memang bro rosdan terserlah kematangannye dlm sesi soal jawab nih..papehal pon the best!!tertarik dgn cerite die mase kat denmark tu..

Anonymous said...

poyo lah wei!!!!

Anonymous said...

karya airbrush mu keren sekali. its cool
airbrush with rock n roll,
i agree my friend


salam kenal
mg pringgotono

sk8edge said...

bukan max muir da...mike muir..adik kepada jim muir kumpulan skate Z-boys and the Dogtown. GO!