05 January 2008

AMIR SYJ MENYANYI BALIK SELEPAS 15 TAHUN

Amir (seluar biru) bersama Alang ketika membuat gempak di Ipoh

Amir (tengah dengan t-shirt Venom) bersama SYJ08

*Photo credit : http://ellyrocker.blogspot.com


AMIR SYJ nyanyi balik? Hah… jangan tak percaya. Itu yang terjadi dalam show pada malam sambutan tahun baru di Dataran Ipoh, Perak, baru-baru ini. Amir membuat kejutan dengan muncul sebagai penyanyi undangan dalam persembahan SYJ08 yang diterajui Alang (ex-vocalist SYJ album Kudrat tahun 90-an dulu) selaku vokalis serta tiga anggota baru iaitu Noar (gitar), Hairie (bass) dan Yus (dram). Band ini adalah kesinambungan daripada SYJ yang mula ditubuhkan pada awal 80-an dan masih diuruskan oleh pengasasnya iaitu Syed Yusof Jamalulail atau Pak Syed.

Untuk rekod, Amir adalah vokalis SYJ di zaman paling gemilang mereka iaitu ketika muncul dalam Battle of the Bands pada 1985 – 1986 bersama Zam (gitar), Man Rani (bass) dan Arwah Eduat (dram) sebelum diteruskan dengan kemunculan Sofea bersama drummer, Nahar. Mereka diingati sehingga hari ni kerana penampilan yang ekstrim, lagu lebih heavy serta attitude yang memang cukup rock!!

Dalam persembahan bersama SYJ08, Amir menyampaikan empat lagu iaitu “Syurga Di Hujung Jarum” (album Sofea, ‘Boneka Pentas), “Red Hot” (Motley Crue), “Mata Sepet” dan “Orang Timur”. Suasananya! Cukup happening dan udah jadi macam konsert Battle of the Bands tahun 1986 pulak! Hahah!

Okay, kami krew blog Rawk N Roll berjaya menemubual Amir mengenai kesudiannya menyanyi balik selepas kali terakhir menyanyi live pada 1992 atau kira-kira 15 tahun dulu!


RAWK N ROLL (RNR) : Macamana tiba-tiba boleh nak menyanyi balik ni? Hari tu kata tak nak dah.
AMIR : (Ketawa) Aku pun tak tau nak cakap macamana! Asalnya Pak Syed panggil aku untuk jadi guest vocalist bagi SYJ08 yang baru ditubuhkan ni. Kononnya diorang tak pernah perform dekat show besar dan mahu aku tolong diorang. Ye la, kalau show free macam malam tahun baru dah tentu ramai crowd, kan? Mula-mula aku memang malas. Ye lah, bukannya plan nak nyanyi balik pun. Tapi Pak Syed suruh jugak aku datang jumpa dia kat studio ( Studio SYJ). Masa aku sampai kat studio, kebetulan SYJ08 tengah praktis. Entah macamana aku teringin nak jam dan sempat la belasah beberapa lagu! (Ketawa)
Habis jamming, diorang terus offer untuk perform sekali untuk show malam tahun baru. Tapi aku still serba-salah dan tak confident. Last-last tinggal lagi 10 hari nak show, aku setuju dan terus praktis bagai nak rak dengan diorang.

RNR : So, apa cerita masa hari show? Tak risau kot-kot orang tak kenal ke, tak suka ke, pancit ke? Heheh
AMIR : Risau jugak. Ye la, aku tak tau orang boleh terima aku lagi atau tak ataupun ada lagi ke orang kenal dengan Amir SYJ ni. Malam tu aku nyanyi dalam setlist kedua. So, masa giliran Alang nyanyi, aku ambil keputusan jalan-jalan dan lepak di sekitar tapak show tu. Masa tu, aku tengok orang relax je. Takde sorang pun yang kenal aku, apatah lagi nak tegur aku. So, aku fikir show nanti mungkin biasa saja sebab tak ada pun yang kenal aku.

RNR : Bila turn brader keluar menyanyi, macamana?
AMIR : Fuh! Bila aku keluar atas stage saja… Mak datuk! Crowd menggila bila diorang umum kehadiran aku. Hampir semuanya tak sangka langsung yang aku ada sekali. Tak semena-mena diorang serbu stage sampaikan polis terpaksa kawal. Tak sangka betul aku ni ada lagi follower. Betul la, diorang bukannya tak kenal aku, tapi tak ingat lagi rupa aku (Ketawa). Aku tak sangka dan cukup terharu, tambah-tambah lagi crowd masih lagi sing-a-long masa aku nyanyikan lagu “Orang Timur”. Habis show ramai yang datang jumpa aku. Tanya itu, tanya ini. Ada jugak yang tanya, betul ke aku ni Amir sebab rupa dah lain sangat! Haha! Aku tak sangka dapat sambutan macam tu sampaikan aku terpaksa lepak dalam dressing room dekat 40 minit baru boleh keluar sebab crowd ramai sangat. Aku dengar ada fan yang datang dari Pahang sebab nak tengok SYJ!

RNR : So, bila dah tengok sambutan hebat ni, tak teringin nak rockin’ balik macam dulu-dulu?
AMIR : Hmm… tak tau nak cakap. Memang SYJ08 ada ajak lagi untuk show lain di Melaka dan Johor Bahru awal tahun ini. Tapi aku rasa aku tak nak la. Lagipun aku tak nak orang keliru antara aku dengan SYJ08 walaupun aku hanya guest vocalist saja. SYJ08 adalah band baru yang menyambung perjuangan SYJ dulu dan aku tak nak kacau diorang. Biarlah diorang berjaya dengan sendiri.
Bercakap mengenai comeback ini, sebenarnya Nahar (ex-drummer Sofea) ada datang jumpa aku baru-baru ini. Dia ajak aku buat balik Sofea. Aku fikir, kalau aku nak buat, line-ups mesti macam dulu iaitu Man Rani (bass) dan Zam (gitar). Apa-apa hal aku kena bincang dengan Man Rani dulu. Kalau dua orang ni takde, aku rasa aku tak nak. Lagipun, aku tak tau Zam kat mana sekarang. Sejak Eduat meninggal,aku dah tak jumpa dia dah. Lagipun banyak benda yang aku kena fikir kalau nak menyanyi dan buat band balik secara serius.


3 comments:

skatemalaysia said...

Hairie or E tu selalu lepak ngan aku dan Joe kat TKK dulu..tapi aku tak rapat sgt la sebab Joe lagi otai dari aku bab2 ROCK...caya lah...

RockSportS said...

to man rani....please come back. you are the main reason why I like SYJ.If I may ask..what are you doing now?

kajang utama said...

dah la tu ...insaf la....