07 November 2008

LAGI-LAGI CHINESE DEMOCRACY

"I see you people singing the new songs. You download them, f**kers!
You can hold your breath a lot longer than David Blaine.

I want to thank you for that..."
- Axl Rose
(Pix: www.canada.com)

Sedang Aerosmith sudahpun mula berkira-kira untuk masuk studio dan merakamkan album terbaru mereka selepas kemunculan Just Push Play lapan tahun yang lalu, Guns N' Roses pula baru-baru ini mengumumkan bahawa album Chinese Democracy akan diterbitkan pada 23 November 2008 (akhirnyaa?!).

Sememangnya ramai yang menantikan Chinese Democracy kerana kemunculannya sudah banyak kali tertangguh dan ia adalah album studio pertama GNR selepas 'ketandusan' karya baru hampir 17 tahun! Penangguhannya sering dijadikan bahan lawak, sehingga ada yang mengatakan mungkin setelah China menjadi sebuah negara demokrasi, barulah album itu akan diterbitkan! (Haha).

Walau bagaimanapun, Chinese Democracy telah menjadi mangsa lanun Internet dan beberapa lagu yang terkandung didalamnya sudahpun tersebar. Namun, GNR (Axl Rose saja line-ups asal yang tinggal) tidak berdiam diri. Minggu lepas, seorang lelaki yang berasal dari Los Angeles telah dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan memuat naik sembilan daripada 14 lagu album tersebut ke satu laman web.

Mengapa 'Terperam' Lama Sangat?

1997-2000


Proses pembikinan Chinese Democracy sebenarnya bermula sejak 1997. Pada masa itu, hanya tinggal Axl meneruskan perjuangan GNR bersama Dizzy Reed, Paul Huge aka Paul Tobias (menubuhkan Hollywood Rose bersama Axl pada 1984), Robin Finck (Nine Inch Nails), Tommy Stintson (The Replacements) dan Josh Freese (The Vandals/A Perfect Circle). Namun selepas empat kali penerbit bertukar ganti, album itu masih gagal disiapkan.

Rupa-rupanya sepanjang pembikinan album itu, Axl langsung tidak ke studio. Dia hanya menunggu line-ups yang lain menghantar CD atau kaset yang mengandungi idea-idea lagu ke rumahnya setiap minggu. Walaupun lebih 1,000 CD dan kaset yang telah dihantar, Axl tidak terlintas untuk menulis lirik atau menyudahkannya kerana baginya ada saja yang tak kena tentang lagu-lagu itu.

Situasi ini berlarutan sehingga 2000 dan yang menariknya, gaji setiap pemuzik dan jurutera yang terlibat dalam pembikinan album ini tetap dibayar sepanjang tempoh tersebut walaupun tidak ada kerja rakaman sebenar yang dibuat.

Walau bagaimanapun, sepanjang tempoh itu, Axl telah merakamkan semula kesemua lagu yang terkandung dalam Appetite for Destruction (tak tau pasal apa, tapi salah satu lagunya "Sweet Child O Mine'' telah digunakan dalam filem 'Big Daddy' pada 1999) dan juga sebuah lagu bertajuk "Oh My God" untuk dimuatkan dalam album runut bunyi filem 'End Of Days' (1999).

2000-2001

Pada Jun 2000, GNR muncul dan membuat persembahan live buat kali pertama di Cat Club, Sunset Strip, Los Angeles dan seterusnya di House of Blues, Las Vegas (show yang ni start pukul 4 pagi kerana perangai diva Axl!). Ini diikuti pula dengan tour di Brazil, Hong Kong, Jepun, England dan Belgium pada 2001. Axl banyak menimbulkan masalah sepanjang tour itu sehinggakan banyak jadual konsert terpaksa dibatalkan di saat-saat akhir.

Sambutan peminat terhadap GNR memang memberangsangkan ketika itu, tetapi media pula melabelkan mereka 'The Greatest GNR Tribute Band'. Ini mungkin kerana mereka masih memainkan lagu-lagu GNR yang lama, dan sudah tentulah ada yang akan membuat perbandingan dengan GNR versi 80an dulu.

2002-2006

Pada penghujung 2001, jumlah yang telah dilaburkan untuk menyiapkan Chinese Democracy ialah 10 juta dolar. Oleh kerana syarikat rakaman GNR sudah tidak sanggup lagi menanggung kosnya, Axl telah diarahkan untuk meneruskan pembikinan album itu dengan menggunakan duit sendiri.

Selain menanggung kos tersebut, vokalis itu terpaksa berdepan dengan berbagai-bagai kes saman yang dikemukakan terhadapnya. Antaranya ialah kes Axl telah membelakangkan line-ups GNR yang lama seperti Slash dan Duff McKagan untuk mendapatkan hakcipta lagu-lagu GNR.

Pada Jun 2003, ex-GNR iaitu Slash, Duff dan Matt Sorum menubuhkan Velvet Revolver bersama Scott Weiland dan menerbitkan album sulung mereka Contraband setahun berikutnya. Ini menambahkan sakit hati Axl sehinggakan dia sanggup membuat satu sidang media untuk memburukkan Velvet Revolver. Dalam sidang media itu, Axl mendakwa kononnya Slash datang bertemunya dan mengadu keburukan Duff, Matt dan Scott (ingatkan Melayu je ada PhD..hehe).

2007

Jumlah wang yang telah dilaburkan untuk Chinese Democracy ialah 13 juta dolar (ini termasuk upah Tom Zutout, orang yang bertanggungjawab memperkenalkan GNR kepada Geffen Records, untuk pujuk Axl siapkan!). Satu jumlah yang sangat besar untuk menyiapkan sebuah album. Malangnya, setakat ini, bayang Chinese Democracy pun tak nampak, habuk pun tarak!

Mungkin 23 November 2008 akan menamatkan segala tanda tanya. Tetapi, seperti kata Mick Wall dalam bukunya 'W.A.R The Unauthorized Biography Of William Axl Rose', kemungkinan besar lagu-lagu yang bakal ditampilkan dalam Chinese Democracy sudah tidak relevan lagi dengan trend atau industri muzik sekarang kerana ianya 'terperam' begitu lama.

Dan adakah GNR sendiri masih relevan dengan arus muzik semasa dan boleh diterima oleh kelompok peminat muzik rock sekarang yang sebahagian besarnya menginginkan rock yang mudah dan tidak terlalu complicated? Hanya masa yang akan menentukan. Tunggu saja 23 November.


P/s: Okeh, dah banyak aku merapu ni. Enjoy your weekend rockers semua. Aku nak pegi siang ikan. Har har..Oh ya, jangan lupa tengok ROCK PRIMA pukul 10 malam ni di Astro. Kita rockin' bersama MAY!!

-Nadia-


4 comments:

Aku said...

peh ... problem tol mamat Axl ni ler ...

N a d i a said...

gua rase dia psycho or maybe bapak segala egoist n perfectionist!

Anonymous said...

Guns N' Roses release confirmed

http://news.bbc.co.uk/newsbeat/hi/music/newsid_7686000/7686272.stm

Review: Chinese Democracy

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/7730075.stm

zairi said...

bro..kasi citer sikit pasal slash pulak ar. ape dia buat skang? mane lah tau dia ada bisnes jual lintah plak ke?