20 January 2009

AJL 23 DAN KLU TERSIRAT

It's a clear-cut winner right from the start! Sedari awal rasanya tidak keterlaluan jika dikatakan lagu Meet Uncle Hussain "Lagu Untukmu" memiliki kelainan dan kekuatan tersendiri yang mampu mengatasi 13 lagi lagu lain yang bersaing dalam Anugerah Juara Lagu Ke-23 (AJL 23).

Tidak mahu membuat ulasan panjang, hanya sekadar ingin membuat satu kesimpulan positif mengenai lagu itu dan AJL 23.

AJL 23 dengan jelas menunjukkan bahawa industri muzik Malaysia sebenarnya tidak perlu ditopang dengan resolusi 90:10 yang memang terang dan nyata hanya akan menguntungkan pihak tertentu dan bukannya band/artis yang baru hendak bertapak. Sebaliknya, apa yang diperlukan oleh industri ialah lebih ramai artis/band baru seperti Meet Uncle Hussain, Faizal Tahir, Stacy, Estranged, Aizat, Elyana dan tentunya komposer/penulis lirik yang lengkap bersenjatakan idea-idea baru untuk mengangkat karya tempatan ke strata yang lebih tinggi, melangkaui sempadan negara. Persaingan dan 'ancaman' lagu-lagu luar akan terus wujud, dan oleh sebab itu, kita dan industri kita yang harus berubah. Bukan sekadar memekik memaki, atau hanya duduk memerhati.

Tahniah kepada semua yang berjaya.
Dan tahniah juga kepada TV3. Kombinasi penataan cahaya dan rekabentuk pentas kali ini memang fantastic dan kena pada tema Iluminasi Muzik; Tetapi segmen persembahan anak-anak kecil (maaf, tak sure diorang ni pemenang program realiti yang mana sebab memang tak follow...hehe) bersama Jaclyn Victor, Jamal Abdillah dan M. Nasir kurang mantap (no more "Gemilang", please!). Cuma diharapkan agar tidak ada lagi 'kejutan' tidak perlu sepertimana lagu "Dingin" yang dimasukkan pada saat-saat akhir.

Power to indie bands! Keep on rockin'!

Trivia Rock
Logo Superman yang terdapat pada gitar Faizal Tahir yang dikeleknya ketika menyanyikan lagu "Sampai Syurga" itu adalah karya seni airbrush Rosdan (Bloodshed/Punisher). ;-) (Btw, Faizal, if you're reading this, was your performance inspired by Jon Bon Jovi's "Blaze Of Glory" video? Especially tang efek angin bertiup dan mengerbangkan rambut tuuuu...Main agak je ni. Jangan marah, haa...)


Ini Meet Uncle Hussain pertama kali (kalau tak silap) diketengahkan
dalam ROTTW pada Julai 2005 (Teks: Apis Foto: Seir).
Artikel ni dijamin gossip-free! Hehe.


"Something in The Way":
-Nadia-

4 comments:

eddie dewanaga said...

berkenan sungguh tgk gitar itu walaupun gua kurang minat dgn logo superman tu, mungkin utk gua, gua tukar ke logo punisher atau jika tak terlalu ekstrim, logo 'S' bentuk lipan tanah band Sepultura..!!

zairi said...
This comment has been removed by the author.
Skudal said...

apa pun AJL 23 is the best la...

Anonymous said...

kalu tak silap awal 2000 dulu pernah keluar cite pasal meet uncle husin dlm rottw.