19 January 2009

INI BUKAN MAG UNDERGROUND!

Di sini dipaparkan semula beberapa pandangan yang pernah diterbitkan dalam ROTTW Jun 2005. Isunya "Apa Itu Underground Di Sebalik Mainstream?" yang dikupas oleh editornya ketika itu, Mohd Nasir Abdul Rashid. Sekadar berkongsi pendapat (secara umum dan RINGKAS!) untuk meredakan kekeliruan tentang isu (tidak berkesudahan) mainstream vs underground dan yang pentingnya, tentang majalah ni yang secara tiba-tibanya heboh didebatkan di blog ini (regardless whether you read the mag or not lah ye?).

Mohd Rom Mohd Nor (founder ROTTW) :
"Underground ialah tempat bermulanya sebuah band yang baru, walaupun kita tak mengenepikan [fakta] yang underground telah menjadi satu bentuk cult movement hingga sekarang. Kita biarkanlah sebegitu...Bila sudah ada nama dan popular, nak underground lagi? Ia adalah satu tempat bermula yang baik sebelum umum boleh menerimanya...Majalah ini ialah sebuah entiti muzik, tak perlu dikaitkan dengan underground atau mainstream. Sebenarnya, segala-galanya ialah tentang muzik."

Mohd Nasir Abdul Rashid (bekas Editor ROTTW)
"Majalah ini juga bukan majalah underground, walau selalu dilabel sebegitu oleh 'orang biasa', mungkin kerana banyak band yang dipaparkan belum dikenali umum? Jadi terma dan maksud underground itu bergerak dalam equilibrium yang berbeza, berdasarkan pengalaman, pendekatan serta pemahaman yang berbeza..."

Fadil (founder MusicBox Production)
"Mana-mana band yang mahu maju atau sukses, apabila tiba ke kemuncak, mereka perlu menghadapi juga arena mainstream. Ia adalah perkara normal. Cuma kita nak jadi apa sebenarnya?...Muzik yang bagus harus diketengahkan kepada umum..."

RINGKAS. Itu saja.

Anyway, jangan lupa baca isu terbaru ni...


Aku menulis tentang band ska punk, Plague Of Happiness, F.T.G dan juga 'membedah siasat' lagu-lagu The Ramones di kolum Lacuna. Til then, kepada sesiapa yang tak pernah dengar nama Plague Of Happiness, klip video di bawah ni khas untuk korang! (Ya, ska diorang ada solo gitar, dan drummernya juga ialah seorang metalhead dari Narsamum). Enjoy!




P/s: Aku kena rip-off beli album diorang ni dengan apek Starlight Aloq Staq! Cinabeng!#$%@!!

"Something in The Way":
Nadia The Countess

2 comments:

zairi said...

memang layan lagu diorang ni.ada 1 soklan untuk lu tolong kupas:
baru2 ni aku baru tau slash gnr tu ada band lain.velvet revolvers(agak nya la).bleh buat citer pasal band ni x?

Skudal said...

Velvet revolver? sekrang kalau tak silap aku...vocalist dia dah keluar dari band ni....masalah keuarga kot...