22 February 2006

Ali Bakar - Ikon Konsert Rock

Bumiputera Rockers sebelum dikenali sebahai BPR. Ini line-up debut album 'Selamat Pagi Malaysia'


Hah! Ni la gambar masa konsert SYJ kat Ipoh yang aku campak kau pasal kau buat kecoh kat atas stage tu," kata Ali Bakar (kiri) kepada brader Nazari aka Black yang masih nak maintain rockersnya... heheh

Search di era album 'Langit dan Bumi'

Ni line-up Rusty Blade album yang mana ye?



ALI BAKAR – Satu nama yang cukup penting dalam evolusi muzik rock di Malaysia, dalam erti kata lain muzik rock Melayu. Bersama syarikatnya, Boxoffice (M) Sdn Bhd, Ali memang terkenal sebagai promoter konsert rock selain sebagai ex-husband Datuk Sharifah Aini aka Kak Pah. Heheh…

Siapa boleh lupa dengan tour konsert Battle of the Bands (BOTB)? Lefthanded, Bloodshed, SYJ, Ella & The Boys dan Rahim Maarof & Whitesteel direkrut oleh Ali sekali gus mencetus fenomena dalam perkembangan muzik rock pada 1986. Tak dinafikan kita waktu tu dah ada Sweet Charity dan Search, tapi impak oleh BOTB lagi besar sebenarnya dalam mengembangkan muzik rock dari segi budaya, fesyen dan sosial.

“Bukan senang nak organize konsert. Muka kena tebal, tak tau malu. Berapa banyak konsert aku yang dapat permit last minit! Kau bayangkan konsertnya besok, tapi permit baru dapat hari ni? Macamana kau nak set-up semua tu? Fuhh… pening beb! Kau paham tak?” katanya.

Riot masa konsert BOTB kat tapak pesta Sungai Nibong, Pulau Pinang pada 1986 mesti ramai yang ingat. Itulah puncanya kerajaan akhirnya mengharamkan muzik rock masa tu. Orang yang kena tempias paling teruk pastinya band-band rock yang cari makan dengan muzik rock dan Ali Bakar sendiri!

“Lepas habis show kat Sungai Nibong, kitorang buat di Segamat pulak beberapa hari lepas tu. Masa tu kat paper memang dah kecoh pasal riot tu. Pagi sebelum konsert di Segamat, aku baru dapat tau yang ex-PM kita, Dr M (sekarang Tun) sudah keluarkan statement konsert rock diharamkan. Dalam masa yang sama polis call aku suruh kenselkan konsert malam tu!

“Kau bayangkan, tiket dah sold-out! Bebudak band dah ready, tetiba konsert disuruh kensel. Terpaksa la buat muka tebal kat polis. Aku cakap kat polis tu kalau aku kensel konsert, keadaan akan jadi lebih kecoh sebab orang dah beli tiket. Last-last polis bagi can kat aku jugak dengan syarat konsert malam tu akan dikawal ketat. Alhamdulillah, malam tu tak jadi apa-apa, semua orang enjoy! Dan, itulah konsert terakhir BOTB. Apapun, aku memang berterima kasih dengan polis yang memang banyak tolong aku sepanjang karier aku sebagai promoter,” katanya.

Sebelum Boxoffice, brader Ali kita ni memang dah berpengalaman luas sebagai penganjur dan promoter konsert dengan syarikat Showmasters masa era 70-an dan awal 80-an dulu. Tak tahu plak aku yang Ali sebenarnya pernah bawak international artis macam Engelbert Humperdick, Air Supply, Uriah Heep, Ian Gillan Band dan Kool & The Gang buat konsert kat Malaysia ni. Hahahaha!!

Hmm... Nak tau pasal rock Malaysia... Ali Bakar ni macam-macam ada!


- ara payung –

All pics by Yatt

2 comments:

N a d i a said...

rock_zaman80an,
ni baru intronye...heheheheh...;-). dlm metro dulu tu cite pasal poster dia je. kitorg interview kali ni utk projek lain plak. lagi kaw-kaw!

sk8edge said...

alang2 hangpa bawa video crew..leh buat documetary rock melayu beb...sure hangpa dpt anugerah...