18 September 2006

Malaysian Rawk N Roll - Still Rock!!

ENTRY Konsert Malindo 2006 yang dipostkan pada 9 Ogos 2006 nampaknya mengundang banyak reaksi di dunia Rock & Roll ni. Terima kasih kami ucapkan sebab sudi singgah kat blog kitorang yang tak seberapa ni. Ada beberapa komen yang kitorang rasa perlu dijawab balik sebab mungkin ada beberapa faktanya yang tak berapa betul. Check it out :

Komen daripada Macam Bagos :
Aku rase pelik lagi klakar gile cm nak gelak guling² bile ade minah kate scene rock kapak kite yg membawa REVOLUSI kat scene muzik indo??? wat de fak?? waduhh...siasat dlu aa beb...ni la kalau dh taksub...siap nk boo lagi...xleh ke hentikan kondem² tu, tp bg idea yg bernas camne nk majukan rock scene kt cni...?

Komen Aku Poyo
kalau korang nak tau DEWA tu start 80 an lagi....malas nak kecoh je... 90 an lagi diorang dah buat lagu pop rock....90 an jugak la diorang ader lagu rock yang canggih....sementara kiter terhegeh2 ngan kapak yg bising lebih....benda ni malas ceriter...kang nangis tak sudah dibuat nyer....muzik rock kat m'sia ni asik macam tu je....bising lebih.....tak de kelainan.... semua bunyi nak keluar.... ketuk dram macam nak pecah.... goreng gitar sampai hangus.... tapi boleh ke korang bezakan band band rock m'sia ni.... sama je kan....?balik balik macam tu..... setakat nak tunjuk mantap indon pun mantap..... DEWA main relaks je tapi lain gak...nak berentap ke ngan lagu JUARA SEDJATI....? CEMBURU...?ambik kau....!!!!!!!aku bagi yang lattest lah...AKU TETAPLAH AKU....SEDANG INGIN BERCINTA....HUHU.....LELAKI PENCEMBURU ..... ambek kau...!!!!!!!sebenar nyer band kiter ni terlebih mantap tapi tak gheti buat lagu....ISABELA?jiwang siot....!!!!

Komen Aku Poyo
slank sebuah band indon yg berinfluence kan search.......


Jawapan kitorang

Encik Macam Bagos jangan tak percaya, memang betul scene rock kapak kita membawa revolusi kat sana, tapi bukan revolusi muzik secara menyeluruh, cuma muzik rock saja. Era 80-an sewaktu kita meriah dengan band-band rock (contoh : Battle of the Bands, Juara Juara Rock, Search, Wings etc), scene muzik mainstream di Indon tidak menjurus kepada rock. Boleh dikatakan tak ada band rock yang meletup kat sana macam sekarang (kecuali la God Bless atau Gong 2000, tapi populariti diorang tak seperti artis-artis lain di sana). Waktu itu diorang kat sana lebih kepada pop, jazz dan of course la dangdut. Karimata dan Krakatau adalah band jazz yang cukup hebat di Indon waktu itu. Artis Indon yang ke Malaysia waktu itu yang aku ingat adalah Tommy J Pisa, Broery Marantika, Vina Panduwinata, Hetty Koes Endang, Endang S Taurina dan Rhoma Irama. Band rock? Takde rasanya. Sebab itu Sheila Majid senang popular kat sana pasal lagu dia kena dengan citarasa muzik mainstream di Indon waktu itu.

Pada 1989, Search yang meletup dengan album Fenomena dan berjaya menembusi pasaran Indon. Kedatangan Search ke sana mencetus satu fenomena dalam evolusi muzik rock di Indonesia. Tak dinafikan masa era 80-an memang dah ada band rock kat Indon, tapi diorang tak meletup. Maksudnya muzik rock tak diterima lagi di pasaran diorang, record company tak berani lagi nak sign band rock. Tapi semua itu berubah bila kedatangan Search.

Slank adalah band rock Indon yang meletup hasil kedatangan Search. Rasanya korang pun tau, di Indon Slank adalah band rock paling berjaya dan hebat. Dan, album sulung Slank, ‘Suit Suit He He (Gadis Sexy)’ hanya lahir pada 1990. Search bukanlah influence Slank, tetapi kedatangan Search membuatkan produser di sana membuka mata terhadap muzik rock. Secara kebetulan, Slank (ditubuhkan pada 1983) yang sebelum itu sering direject oleh record company, mula mendapat kontrak rakaman berikutan muzik rock sudah diterima di Indon akibat fenomena yang dibawa Search. Dalam erti kata lain, Search sebenarnya telah memberi ruang kepada Slank dan band-band rock lain di Indon mula diberi perhatian di tanahair sendiri.

Kalau korang nak tau, semua ini adalah pengakuan daripada Slank sendiri. Diorang sendiri mengakui bahawa Search adalah pencetus kepada revolusi muzik rock di Indon.

Ni untuk Aku Poyo aka Mat Poyo - Dewa memang dah ada masa 80-an lagi, tapi tak top pun pasal diorang hanya ditubuhkan pada 1986. Umur Dhani pun masa tu baru 14 tahun! Influence diorang masa tu tak le rock sangat, cuma lebih ke arah band macam Toto. Nama DEWA itu sendiri adalah akronim kepada nama line-upnya iaitu Dhani, Erwin, Wawan dan Andra.

Akibat pengaruh besar muzik jazz di Indon terutama daripada band seperti Karimata dan Krakatau, hala tuju muzik Dewa berubah kepada jazz dan fusion dengan pengaruh daripada Casiopea, Chick Corea dan sebagainya. Nama Dewa juga ditukar kepada Down Beat iaitu sempena nama majalah jazz yang top di US.

Dalam tahun 89 ke 90, Down Beat adalah antara band jazz popular di Jawa Timur. Cuma apabila Slank meletup pada 1990-91, barulah Down Beat terikut sama. Namanya juga ditukar kepada Dewa 19 sebab diorang masa tu masing-masing berumur 19 tahun. Album sulung diorang cuma diriliskan pada 1992, iaitu ketika Search sudah pun meletup dengan enam album, Wings (4) dan Lefthanded (4)!

Nak kata Dewa ada lagu pop rock dan rock yang canggih masa 90-an takde le jugak rasanya. Bagi kitorang, muzik Dewa betul-betul hebat dari segi arrangment, sound dan liriknya bermula dengan album Bintang Lima dan Cintailah Cinta, manakala Laskar Cinta dan Republik Cinta (berapa banyak cinta daaa!) adalah transisi muzik dan gubahan paling terbaik bagi Dewa. Kalau didengar lagu-lagu daripada album lama diorang di era Ari Lasso seperti Dewa 19, Format Masa Depan, Pandawa Lima dan Terbaik Terbaik rasanya biasa je, takde apa-apa yang canggih pun. Tapi aku tak nafikan banyak yang sedap la macam Kangen, Aku Milikmu, Cintakan Membawaku Kembali dan Cukup Siti Nurbaya. Rasanya lagu slow diorang tak banyak beza pun dengan lagu kita masa 90-an dulu.

Band Malaysia macam Search, Wings, Lefthanded, Bloodshed dan BPR memang la ada lagu jiwang, tapi takde le leleh macam lagu Spoon, Scoin, Screen, Arrow, Eye apa semua tu. Indon pun jiwang jugak, Dewa lagi la gila babi punya jiwang! Tapi ok la, memang sedap. Kitorang boleh bezakan band rock Malaysia, takkan kau tak boleh? Mana ada sama. Cuba dengar betul-betul, sound Wings dan Search memang lain. Lefthanded pun lain. Search aku tengok lebih pelbagai dari segi riffing berbanding Wings. Sound Lefthanded lain sikit sebab ada gunakan keyboard dan mungkin lebih ke arah Sweet Charity dan Deep Purple. Vokal lagi la berbeza kan? Tak payah la nak bagitau sebab semua orang pun rasanya.

Tak dinafikan scene band rock Indon sekarang lebih gempak dari Malaysia. Band diorang berlambak-lambak dan banyak yang bagus-bagus. Sponsorship nak buat tour konsert kat sana pun hebat. Dalam erti kata lain, apa yang diorang lalui sekarang adalah sama macam kita pernah lalui masa era tour Battle of the Bands, Salem Celebration, Pesta Kingsway dan banyak la lagi dulu. Kitorang pun tak tau sama ada zaman tu boleh datang balik atau tidak. Tapi apa yang aku nampak band Indon (especially yang datang sini) banyak yang dah stagtant dan statik. Radja, Peterpan, Nidji dan Samson lebih kurang sama je.

Anyway, thanks again to Aku Poyo, Macam Bagos dan lain-lain yang sudi singgah kat sini dan kasik komen. Baru meriah sikit untuk kita bertukar-tukar pendapat dan fikiran. Kitorang cuma bagi pendapat kitorang aje. Mungkin ada yang tak betul dan korang boleh betulkan. Macam tu jugak kitorang kat sini, mana yang rasa tak betul tu kitorang betulkan.

88 comments:

N a d i a said...

cayalah...:-) long live!!...

maybe pasni kalo so7 ke, peter pan ke, hape ke buat konsert kat mesia, kompom takkan seramai dulu lagi..org dah boring la beb. haaa..harap2nye pasni bands mesia toksah la susah payah main muzik sound indon lagi. letih..letih..we should look back into what we have in our scene (esp those in the indie scene). look into the "indon invasion" in a positive way. be creative.

Anonymous said...

Indon rock scene tak struggle mcm kita dulu2 (juga skrg?). mmg jeles sikit la, sbb scene diorang senang berkembang dan byk support.

apa yg aku maksudkan 'halangan rintangan onak duri berlumpur' yg terpaksa rockers kita hadapi dgn sgt teruk dulu ialah:

-mula2, sokongan 0% drp tv dan radio. pertengahan 80-an mmg takde sapot langsung.

-lepas tu boleh masuk tv dah, tapi syaratnya ikat rambut dulu.

-dah ikat rambut pun, ada pihak tak puas hati lagi, kaburkan gambar, bagi blur sampai dah tak rupa orang.

-konsert rock pun pernah di-ban satu ketika dulu (salah penonton juga la)

-lagi pasal rambut, diwajibkan pula utk potong terus sampai paras bahu, kalau tak.. no stage show. keji gila.

-sponsor konsert dari sykt2 rokok pun diharamkan terus (benda ni efek sampai skrg kpd industri hiburan amnya, bukan rock saja)

-sykt2 rakaman pun tak bagi laluan mudah utk rockers kita. syarat utk kontrak album wajib ada lagu slow, sampai ada yg terbabas terlebih kreatif menyuntik elemen leleh yg mengarut-ngarut (sampai skrg juga)

-tak cukup itu, nama band yg menggunakan English juga diarahkan ditukar. ya, jgn tak tahu, berlaku suatu ketika dahulu.

-lirik menggunakan campuran BM-BI di-gam. begitu juga penggunaan bahasa pasar/rock mcm gua-lu dlm lirik turut di-ban.

-lagu saduran juga pernah di-gam (skrg tak tahu lah pulak)

-nak pasarkan album di Indonesia? pengedar album di sana akan paling kurang pun menukar judul album. atau tukar lirik (maksudnya kena nyanyikan semula), atau duet dgn artis mereka, atau nyanyi sekurang2nya satu lagu pencipta mereka (Ku Taklukkan Dunia - Search), dan byk lagi kerenah yg rockers (dan penyanyi lain) terpaksa patuhi. itu dulu (mungkin juga skrg)

-media cetak pun sewenang-wenangnya mengaitkan rock dgn dadah suatu ketika dulu, sampai terpahat dlm pemikiran org ramai. betapa susahnya nak jadi rockers ni.

itu je lah yg aku ingat buat masa skrg, betapa kita melalui jln sukar utk bertahan sampai skrg. kenapa kita macam tersekat utk berkembang (kita bernafas bagai dlm lumpur). aku tak salahkan sekatan2 tu semua, tapi kita perlu faham scene rock M'sia dan Indon memang sgt berbeza. scene kita dgn cara kita. walaupun byk sekatan (mengarut tah apa2), tapi rock kita masih tetap rock. byk album & band baru yg bagus2. byk benda positif sedang berlaku. ini baru rock!

N a d i a said...

nak tambah sket apa yang brader kamal kata..
teringat kata-kata rosdan (bloodshed/punisher)..those yang penah struggle dlm hidup je boleh faham erti 'rock' yang sebenarnya...

Anonymous said...

e,eleh...

nampak sgt tak kaji betul betul...
yg kau cakap pasal dewa tu semua nyer
yg tersurat...
yg semua org tau...
yg tersirat nya banyak lagi...
ha tulah aku cakap
apa beza nya sampai korang nak bangga sgt ngan band otai kite yg poyo tu...
jelas...
dewa tahun 80 lagi dah wujud....
diorang tak ikut pun trend rock kapak...
ape barang...
hengat bagus sgat ke...?

thn 90 an lagu dewa biasa je...
tengok....
pemikiran yg sempit ...
lagu yg kau pernah dengar tu jelah yg kau sebut...
itu lagu ballad diorang...
setiap band mesti ade lagu ballad...
tapi bukan lagu jiwang ek...
lagu diorang lagi bagus drp kiter kalau nak compare ngan kapak kite ni....
band kite masa tu memanglah...
semua og tau ...
penuh rifflah..
solo panjang lah...
tapi aleh aleh terkeluar jugak bunyi jiwang ...
nak tau tak bunyi jiwang tu macam maner....?

turutan chord;
A Minor,
D minor,
G MAJOR,
C MAJOR,
F MAJOR,
E MAJOR,

ha...
ambek KAU!!!!
datanglah jiwang babi nyer...

tak percaya cuba korang main gitar ke kibord ke...

MAIN KORD TU IKUT SUKA KORANG TAPI JGN TAK IKUT TURUTAN...

TENGOK MACAM SIAL KE TAK....

TAK MENCABAR LANGSUNG...

TAK de DAYA USAHA NAK JADI KAN LAGU TU LEBIH SUPERB....

YG OTAI NI PANDAI...
membisingkan lagi lagu YANG CUKUP BABI JIWANG TU!!!!!!

OK AKU CABAR KORANG MAIN LAGU CINTAKAN MEMBAWAMU....

CAKAP PANDAI ar...

main tengok....!!!

Kangen?
Aku Milikmu?
Cintakan Membawaku Kembali?
Cukup Siti Nurbaya?

itu je yg kau boleh describe...
ini semua org tau....
sejak dewa femes kat sini...

kangen..?
pop rock ni....
boleh buat
malas je nak tunjuk....
mase ni bunyi kapak gak...
tak tau lah kalau kau dengar kangen versi lain plak....
tak kecoh pun...

cukup siti nurbaya?
sekurang kurang nyer lagu ni dah tunjuk kemajuan bagi sebuah band...
masa ni lagi diorang dah main modern rock...
kite tak habis habis ngan jeng jeng...wreng wreng....goreng macam gile babi tapi lagu jiwang tahap babi!!!!

90an muzik kite lagi sial...
leleh....
huhu..
tah ape yg dimainnyer tak taulah...
solo tak leh panjang...
konon bagus lah...
tapi tengok lah kualiti melodi
dan susunan kord dier ...
tak de perubahan...
semua nak tangkap nangis je....

90an kite ade lagu macam cintakan membawamu kembali...
takde beb...

si AHMAD TU memang geliga lah otak dier...
pakai keyboard je lagu tu...
tapi impak takdelah leleh...
jujur...
sampai ke hati...

tu lah nak buat lagu tak pandai tapi masih belagak...

kau kata album diorang sebelum bintang lima biasa je...

ha inilah kalau tak biasa buat kajian...

itu je lagu dewa yg kau tau ?
fikirlah sket beb...

nah KIRANA,
AKU DISINI UNTUK MU,
BANYAK LAGI LAH
SEBUT SURE NANGIS PUNYA...

lagu lagu yg aku sebut ni tak penah pun band kite yg ade buat lagu macam ni tahun 90an...

boleh aku katakan yg BAND INDIE KITER 7 COLLAR T-SHIRT dah ketinggallan lebih kurang 10 taun dibelakang dewa...
...
WEI!!!!
dengar sini...
dewa dah lama dah buat muzik yg pelik macam tu....

tak main lah kapak kapak...
sebab diorang main rock and roll masa band diorang belum ditubuhkan lagi...
jamming ngan geng diorang ...
tak kecoh pun...
masa band diorang ditubuhkan tu diorang nak cari kelainan...
ape barang ...?
mulia sgt ke rock and roll...?
mat salleh kapir jugak yg cipta...

taun 90an pun diorang dah ade lagu macam modern rock...

kasi tau lah...
lagu BUNGA...
ambek kau...
kalau dengar nak nangis punyer sebab
diorang punyer mainstream dah maju giler masa tu....

kite macam biasalah leleh leleh leleh

emmm....tak kemanalah...

tak dapat aku nafikan rock and roll ni memang bagus ar...

tapi kalau main bedal je jadi macam scorpion lah...

ade lagi band jiwang ni...

sweet carity...?
kampung tu kampung jugak lah...

kat indon tu ade gak masa tu...
cuma diorang lebih utamakan jazz dan dangdut...

hengat senang ke nak main jazz...?
main tengok...

aku rasa lagu lagu band kapak kiter dah ketinggalan jauh dah sebab kalau dengar sekarang ni dier dah jadi pop leleh melayu....

ape yang lain nya....?
kalau pun search ade riff yg macam bagus,lagu diorang bagus ke...?
itu semua setakat nak tunjuk tunjuk je...
kau riffinglah banyak mana tapi lagu kau jiwang hancur gak...

search dan wings ape beza nyeer
riffing wings kurang...
tapi sama sama buat solo....
macam stereotype lah org cakap...
tapi ntah aper aper...
macam ganas jer...
kelakar aku tengok....
jiwang beb...
terima lah...

bagi contohlah...
takkan kalau kite dapat roti kosong gardenia kite nak mkan macam tu je...
tak kenyang ...
dah lah tak kenyang kena makan banyak banyak nak bagi kenyang ...
punyer lah ganas...

tapi last 2 kite tak puas makan...

drp macam tu baik kiter ambik satu roti ni kiter cicah ngan sambal ke ape ke kuah ke...
memang puas ....
macam makan nasi jugak...
tak payah nak masak nasi...
relaks je
makan 2 3 keping je dah kenyang..

ini kita pilih jalan yg bodoh lagi menyusah kan kite adalh ...
makan roti satu plastik...

tapi sebab roti tu kau makan kosong je ...
dier jadi lapar balik kan rugi tu....

bagi aku band oti kita macam tu lah...

benda yg sama je...
balik balik macam tu jer
jadi aper yg kiter dapat...
satu habuk pun tarak...!!!

yg tinggal tu poyo je lah...

bunyi macam tu je...
tak de beza nyer...

wei org putih pun dah keluar lah dari kepompong rock kapak tu...
ni zaman biler wei...

bunyi kapak otai ni lebih kurang je...!!!!!

dewwa jiwang ...
ape yang jiwang ?
tulah ...
tak bleh nak describekan?
macam spoon ke...?
tak de kan?

aku cakap bodohlah...
chord chord diorang eksplore cukup cukup...
tak delah jiwang je bunyi nyer...
aper orang kata MINOR...

bak datang ar main lagu cukup siti tu....

exist pun taun 2000 baru nak buat lagu modern rock macam percayakan ct..

huh, tyak bagus pun...

macam ni lah...
ngan band indie kat cni pun kau dah ketinggalan ini kan band indon...

aku malas nak tulis bnyk lagi..
aku describe band band indon yg power kang menangis..

banyak je yg boleh buat riffing...
buat solo...
band yg banyak bunyi keyboard kat indon...
tak keshah pun...


bunyi key board kena pandai sket...
jgn terlebih sgt bunyi nyer nanti jadi jiwang...
huahuahua

statik?
itu lah yg aku cakap...
itu baru band yg datang sini...
banyak lagi band kat sana yg gempak...
tak nk sebut je takut malu nanti...

Anonymous said...

AAH AKU NI POYO...
POYO SANGAT
MACAM BAGUS JE....

Anonymous said...

rock and roll...
dasyat tu ...
jiwang nak mampos!!!!

N a d i a said...

Hahahahaha! Thanks Mat Poyo dgn komen yang sungguh bernas itu. Kitorang appreciate tu. Nampaknya pengetahuan kitorang ttg scene muzik Indon amatlah cetek. Tima kasih kerana sudi mengajar kami.

Tak baiklah tulis babi-babi tu... rilek je, ok.

Ok, apa kata kau tulis satu artikel pasal scene muzik Indon kat sini? Amacam? Aku boleh bayar kat kau. Amacam? Berani?

Anonymous said...

hehehe... jagan kelam kabut. Boleh aku tanya? 'aku poyo', ko ni indonesian ke? maaf le.. jgn keterlaluan bila menulis. ko x patut membabikan org. Klu ko lebih tahu ko crite je. Mana yg kami x tau ko leh le tunjuk ajar sikit. kita ni berbudaya. bak kata ko "amek ko" lawak le tulisan ko ni. its like a barbarian. is'nt it.

watari_81(www.lagendarock.com)

Anonymous said...

aku poyo = angkuh!

macam nak bergaduh je nada tulisan dia tu. rilek le brader... cool. tak cool tak rock ok brader :)

jom kita bersalam-salaman.

N a d i a said...

Watari...

Takpe la, Aku Poyo tu hebat. Kita takleh lawan dia. Knowledge kitorang pasal muzik tak banyak dan malas nak buat research. So, kitorang tulis apa yg kitorang tau je la. Walaupun dia kutuk2 kitorang & pengunjung blog ni, kitorang tak kisah. Kita kena hargai org yg lebih bijak drpd kita.

p/s Mana Aku Poyo ni? Nak ke dia jadi koresponden blog ni. Jgn tau asyik nak bantai org je. Ni aku nak bayar ni woi!

Anonymous said...

ye ar ...
aku tau ar...
pose pun nak dekat kan...
so sebelum aku membatalkan pose aku di bulan ramadhan yg mulia,alangkah elok nya kalau aku marah sblm pose...
tak batal pun pose...

AKU MEMANG MARAH SGT NI!!!!!
KALAU BOLEH TUMBUK MEMANG AKU TUMBUK KORANG TAU TAK?!!!!!!

Anonymous said...

apsal ko nk marah sgt... x matang le lu ni. cuba matured sikit. kita ni memberi dan menerima pendapat dan info bukannya bergaduh. apa le. tu aku ckp klu kami x tau tunjukkan.... bukan menghentam. ko ni mesti budak2 lg ni

Anonymous said...

cuba layan www.lagendarock.com baru tau

Anonymous said...

ni UNTUK KUTU,

Indon pun jiwang jugak, Dewa lagi la gila babi punya jiwang!

sape yg tulis ni kutu....
apsal ade perkataan babi kutu?
kata babi tu tak leh tulis....
ape ni bro....
lu cakap org...
lu sendiri yg buat...
gua cakap babi pun sebab lu yg cakap babi dulu...
kira kena batang idung lu lah ni...

jadi makna nyer skarang ni lu pun tak relaks lah bro kutu...?

tol tak?
jwb sket...

Anonymous said...

watari 81,

a'ar,
saya 18 thn...
saya 18 thn...

tapi dah ade misai...

N a d i a said...

hahaha..sekejap jiwang..sekejap tak jiwang...heheheheh...mana satu ni?....hehehehe...tapi best betul komen2 membina dan bernas aku poyo. aku kagum habis. cayalah!

p/s: aku pun 'kutu rock' gak kat sini weii..(err..kalo dah 'kutu-kutu rock' tu maknanye 2 orang la yg handle blog ni..)

N a d i a said...

ek eleh Mat Poyo ni. Nak tumbuk orang konon. Setakat tulis kat sini anak sedara aku yg darjah 6 tu pun berani! Aku cabar nak tulis kat sini tak nak jawab, ada hati nak tumbuk orang. Nak tergelak aku. Wakakakakaka!!

Mat Poyo ni memang takde telo la. Elok kita sunatkan je lagi sekali! (tu pun kalau dah sunat la).

Hah! Memandangkan ko ni terer pasal muzik, aku nak jumpa ex-vokalis Bloodshed / Punisher, Rosdan minggu depan. Ko nak ikut tak? Boleh ko berdebat dgn dia pasal rock kapak Msia vs scene Indon. Amacam? Berani? Kalau berani tinggalkan e-mel kat sini dan aku akan kontek kau! Ingat... ni aku cabar kau tau, kalau kau rasa kau ada telo... jom la!

Anonymous said...

kata kata dari kutu,

"Ok, apa kata kau tulis satu artikel pasal scene muzik Indon kat sini? Amacam? Aku boleh bayar kat kau. Amacam? Berani?"


macam mana lu nak bayar gua?
lu tunjuk duit je ke?
tunjuk duit kat dalam computer ...?

Anonymous said...

weh kutu beras...

apsal tak puas ati ke...?

telo lu panjang mana?

dah banyak masuk lubang ke?

ek eleh...

aku kata kalau boleh tumbuk kan..?

ade aku kata jom bertumbuk?

wei apsal cakap telo...?

apsal tak sebut zakar ke konek ke ...?

nampak sangat zakar lu tu ter lebih panjang!!!!!!

baru cakap tumbuk dah nak kecoh...

nampak sgt lu suke tayang telo...

kalau lu ader telo takkan lu tulis kat blog ni je...

pegi lah masuk tv citer kau punya kapak tu...

pastu tunjuk telo...

berani tak semesti nyer ader telo...

si nadia tu memang berani tapi tak de telo/zakar gak...

cakap lah lu dah tak puas ati...
tu yg sampai sebut telo tu...

relak ar bro...
gua baru cakap kalau dapat tumbuk...
bukan gua akn tumbuk lu ....

telo tu kasi bakarlah...
kalau telo kau panjang sgt tunjuk ar kat blog kau...

baru kaw kaw!!!!!!!

N a d i a said...

Hihihihih...

Maleh le nak layan bebudak berdebat. Buang masa aku je. Kepada pengunjung blog ni, sila abaikan kehadiran Mat Poyo ni. Kita nak diskus kat sini secara ilmiah, bukan emosi.

Ok la Poyo, sori beb. Aku taknak bergaduh la. Aku bergaduh ni zaman sekolah je, dah ada anak bini ni buang masa je nak gaduh2 pasal hal remeh ni. Maafkan aku beb... Aku respek kau sebab knowledge kau dalam muzik cukup tinggi. AKu admit la aku ni tak seberapa.. sori bro...

Anonymous said...

utk watari ,



aku malaysia...
takkan org malaysia kena anti indon?
aper ni beb...
dah 49 thn merdeka tapi masih mendiskriminasi....
ini bukan semangat merdeka beb...
merdeka taik kucing...
org berjuang utk negara ini kutuk org lain punyer negara....

kalau muzik mesti malaysia....
tapi kalau perangai mesti mat salleh..
kapak lah katakan...

apsal kau kata aku indon?
ape masalah nyer ngan indon?
nampak sgt lah kau ni anti indon...
perkauman....
relak ar aku cakap pasal muzik...
bukan pasal negara....?

aku membabikan org?

nampak sgt kau ni nak cari kesalahan org...

nampak sgt kau tak baca habis artikel si kutu ni..

dier pun ader cakap babi gak...
apsal tak sound?
APSAL TAK SOUND?

AKU TANYA LAGI SEKALI

APSAL TAK SOUND?!!!!!!!!!!

aku cakap babi kat lagu kan?
bukan kat manusia kan?
yg terasa tu nasiblah ...
sape suruh buat lagu yag macam #%@i
kan?

kiter berbudaya...?
ceh pandai pulak sebut pasal budaya...
padahal budaya @#%*sat adalah...

jgn pedon sgt
jgn POYO sgt...

bak kata kau "kita ni berbudaya"
lawak lah saya tengok tulisan abang ni...its like a poyoan.is'nt it?

Anonymous said...

"Indon pun jiwang jugak, Dewa lagi la gila babi punya jiwang!",kata kutu kutu.

kau yg tulis kan kutu?
AKU TANYA ?
asl tak jawab?
kena batang idung ka?
kau yg tulis babi kan?
jadi apsal kau sound aku...?
kau pun tulis babi...

Anonymous said...

wei nadia,

ape kau cakap ni?

"sekejap jiwang..sekejap tak jiwang...heheheheh...mana satu ni?"

itu ayat artikel lah ....
bukan ayat akulah ....
kutu kutu punya ayat lah m%$#@uk...!!!!

"mana satu ni?
mana satu ni?
heheheh
heheheh..."nadia tulis...

ape ni nadia?
tak de idea ke nak tulis?

Anonymous said...

malas nak layan sudah...
tapi ayat aku dah tulis...
puas siot!!!!!!!!!!

N a d i a said...

Mat Poyo...

Daripada gaya bahasa, pemilihan perkataan, cara pemikiran dan emosi kau ni melambangkan kau ni sebenarnya masih berperangai kebudak-budakan lagi. Tak kisah la, kau bantai la apa2 pun kitorang kat sini. Memang takde efek apa pun... heheheheh

Woi... kutuk la lagi.. Dah takde point ke? Hehehe

Anonymous said...

tak yah lah gaduh gaduh.
ROCK KAPAK ni bagus.
dia punyer kapak tu memang bagus.
tu yang lagu boleh jadi leleh dan tangkap tu.
bak kata bendi dari kump.gemok malam tadi(muzik @ meriah)ketika ditanya mengenai influence,

"saya lebih kpd org putih macam backstreet boys,westlife,blue,dan justin timberlake."

org putih ni semua nya bagus bagus kan?

Anonymous said...

sape yg tak de point...?
bukan kau ke?

apa yg aku tanya kau tak jawab....
memang kecot!!!!

Anonymous said...

tolonglah wei,
jangan kau pikir jenis muzik daripada band kat indonesia ni seperti dewa, peterpan, SO7 itu saja..
masih banyak... dan tak sume masuk kat malaysia..

saya tak tahu apa yang salah? Kalo rakyat malaysia tergila-gila ngan band dari indonesia sehingga rela berdiri menunggu dari pagi sampai petang itu tak boleh, tapi kalo dorang bersikap seperti tu pada band dari amerika syarikat, itu tak aper.. wajar saje.
mmhh... satu lagi propaganda dari barat bahawa orang barat lebih baik dari orang melayu.
saya memuja muzik the cure seperti saya memuja muzik iwan fals. takder perlakuan yang berbeza, yang berbeza diantara mereka ialah hanya jenis muziknya saja.

thanks...

Anonymous said...

Kenapa muzik Indonesia? What about muzik Malaysia?

Lagu-lagu dari Indonesia best, fresh, tidak seperti majoriti lagu-lagu kita di sini, lembik, kurang variasi!

Namun tidak dapat dinafikan bahawa industri muzik di Malaysia ini sedikit ketinggalan dan berlainan fokus dan aliran jika dibandingkan dengan progress muzik di negara jiran kita.muzik lokal yang mainstream di Malaysia adalah monoton, tidak banyak perubahan dalam formula, kurang eksperimental, kebanyakannya jenis muzik cengeng dan sangat dipengaruhi oleh kuasa market dan pihak-pihak label yang terlalu memilih dalam menerbitkan album artis.

Banyak faktor sebenarnya yang mempengaruhi ketidakmajuan muzik di negara kita, tapi yang jelas semua pihak yang terlibat mempunyai contribution masing-masing kepada fenomena ini.

Anonymous said...

pada aku lagu melayu dah semakin hilang kualitinya sebab dengan adanye perubahan bahasa yang mendadak.orang skunk ni pentingkan lagu yang sedap didengar berbanding lagu yang ade message di sebaliknya.especially lagu melayu.kadang-kadang kalo aku dengar lagu skunk nie,aku rase cam nak muntah sebab lagu die merepek gler.lebih baik aku layan lagu english dapat gak kau blajo bahasa inggeris tak ke gitu cek cek kiah?

Anonymous said...

Siapatah kumpulan muzik terbaik Indonesia semasa ini? Mungkin Dewa, Padi, atau Sheila on 7 yang boleh dibilang. Namun bila bicara kumpulan Indonesia yang paling diakui di dunia Internasional Discus-lah yang paling menyerlah.
tau?
discus pun tak tau kan?

Anonymous said...

jiwang kalau tak leleh boleh tahan lagi...
ni kalau jiwang leleh pulak tu..
emmm...
musnahlah industri muzik...

N a d i a said...

Alamak! Aku Poyo komen guna banyak2 nama la!

Anonymous said...

takat describe album aku pun bleh...

rembat kat web rasmi dewa bleh ar...

kau kata biase jer...

wait wait wait...

mungkin biasa untuk muzik malaysia sekarang sebab kita baru nak mula tapi bukan zaman dulu sebab dulu yg aku dengar bunyi kapak je....

Anonymous said...

aper ni ?
nampak sgt tak abis abis...?

ske ati aku lah nak bubuh nama aper..
yg penting benda tu utk dibaca...

cakaplah dah takde modal...

org dah tamat time gaduh...
kau masih terhengeh-hengeh!!!

Anonymous said...

gua jadi pening sat... gua tak side sesiapa, tp gua rasa mamat ni mcm tak hingat dunia punya rasa dirinya sangat tinggi ilmu dan bagus!

apa kes ni aku poyo? lu mesti orang sekolah tinggi, bijak, tapi tak reti kawal emosi.

kita kawan2 tak mau lawanlah. dah lah masuk tempat orang, bersalam pun ala kadar, nak ajak bergasak pulak. lek a brother.

ini kan ruangan diskusi. so masing2 ada pendapat masing2. ada kegemaran masing2. kalo lu tak suka pun, agak2 la, jgn emosi sgt sbb ada org lain tak suka jga, tp boleh kontrol bro. tak rock la bro. apa barang nak angin satu badan ni.

ke lu tak cukup ruangan nak suarakan pendapat ttg kehebatan band indon - dewa lu tu dan kebusukan band otai yg lu tak pernah hidup dengan lagu2 jiwang dorang? kalo lu nak lepaskan perasaan, gua bagi lu satu ruang nanti. lu mengarut lah puas2.

lu nak? so jgn nak memarah mcm orang ilang akal. tak cool la bro.

apa2 pun, ktorg tau lu hebat, intelek orangnya, tp alamak bro, sorry eh, sbb lu mengelabah tak tentu pasal, terus ilang respek. cuma terbit pulak rasa suspek dgn tahap emosi lu yg zero.

selamat sambut ramadan

Anonymous said...

setahu aku aku pakai nama aku poyo,poyonos,pepedon je lebih je...
yg lain lain tu bukan...

tak percaya klik ar...
tengok...

N a d i a said...

Ok la Poyo, sori la...

Tapi aku nak gelak guling2 dulu..

Wakakakakakaka! Warghhh! Kui Kui kui!

Anonymous said...

hidup mesti emosi...
sape yg mulakan?
kenape halal bagi pengutuk pengutuk indon?
diorang tak emo ke?
bacalah ruangan malindo tu...
di awal perbincangan...
tengok emo ke tak diorang...
jgn nak salah kan aku je...
en. anonymous mungkin terlepas pandang benda benda ni....

mungkin kau boleh tak respect aku...
itu aku tak kisah...
aku ni pun bukan pandai...
ade tak aku cakap aku pandai?
tapi tolonglah jgn cakap besar sgt....
kenapa indon mesti disalah kan....

anyway ,
aku minta maaflah kalau aku tercakap nak tumbuk tu....
aku takde maksud pun...
yg aku maksud kan betapa kecewa nya aku dgn sikap rakyat kite ni yg selalu mencari kesalahan org lain,
tapi kite sendiri tak kemana...

mungkin gurauan aku agak kasar...
tapi tak sedap lah kalau nak letak semua kesalahan tu kat aku...
aku cakap mana yg patut je...
yg dapat aku balas aku balas...
tapi aku cukup kecewa bila tuan blog ni keluar perkataan telor...
prkataan ni memang selalu aku dgr kat sekolah time cabar mencabar...
budak budak kerek guna ayat ni lah...

jadi fikir lah sendiri...
Anonymous dan yg lain lain...

assalamualaikum....

Anonymous said...

gelak lah kutu...
aku ni darah panas siket...

baru 18 thn la katakan..

Anonymous said...

nape korang ni... kan kita ni da besar panjang wpon aku poyo ni je belasan tahun. aku nk bg pandang le kat ko aku poyo... bagus pandangan ko tu cuma sesiapa yg tgk tulisan ko ni memang melampau. ko pon bahasa tu tapis2 le.maybe ko terror x semestinya bagus. kutu2 rock ko lak jgn temper sgt. watari n nadia lu memang cool le

Anonymous said...

aku bagi kau satu band lah kat sana...
ini band indie...
diorang start tahun 95...
first indie band kat indon

PURESATURDAY...

korang boleh check out kat myspace

http://www.myspace.com/puresaturday

atau pun klik je nama aku kat atas ...

Anonymous said...

lu hidup da berapa lama... masa lu lahir search da brape album... wings br kluar hukum karma... cuba lu hayati riff2 diorg. wpon x semegah dewa bak kata lu, lu kene respect jugak. sbb diorg ada attitude sendiri. ko x leh condemn otai2 tu tp lu boleh bagi pendapat kat diorg supaya diorg lebih maju. dewa adalah dewa da search adalah search. kene ikut negara le... watari lu geng lro ke?

Anonymous said...

aik ko dok indon je beb. hahaha

Anonymous said...

semua lagu aku dengar...
dari kapak...
omputih
indie malaysia...
sampai lah ke indon...
jadi ape masalah nyer ngan indon?

MUZIK
MUZIK
MUZIK
MUZIK
MUZIK
MUZIK

Anonymous said...

otai kite terlampau ego...
wings pun tak hormat INDON
jgn kata kat tv , radio ...
sampai kat majalah pun diorang nak kutuk gile giler...
aku pun baca rottw

tapi indon tetap hormat band otai kite macam search ngan wings...

masa kat melodi ari tu jelas jelas DHANI cakap sebelum dewa ade search...

dewa masa masuk rottw zaman dulu diorang cakap diorang dgr semua jenis muzik.bagi diorg setiap muzik tu ade kelebihan masing2...
itu sebab diorang boleh berjaya ...
dan diorang boleh buat melodi yang bagus...diorang menghormati muzik...

tapi kite asal indon je nak kondem...

Anonymous said...

memang lah otai bagus...
tapi tak semestinyeer yg awal tu bagus...
dan tak semstinyer yg lewat tu teruk...
walaupun indon lambat sket tapi diorang semakin bagus...

aku masa dulu pun main lagu search,wings,dll

diorang setakat utk rujukan jelah...

belajar macam mana diorang punya riff, chord...

kat rottw tu banyak tab diorang...

tapi utk band yg bagus memang dewa bagus....

Anonymous said...

geng, biarkan jer dia. budak baru nak naik... masa zaman kita dulu dia belum lahir kot, takpun berhingus lagi. tu yang buat dia tak paham konsep blog nih.
adik ambik gula2 nih, pastu gi main dgn rakan2 yg sebaya ngan adik ye. saaaaaayang adik...

Anonymous said...

ek eleh ...

abang....
abng ni bagus sgt ke...

hehehehe....

abang mesti lah bagus....

abang kalau jahat pun org panggil baik...

abanglah katakan...

huhu...

kau pikir kau pandai sgt lah pasal blog...

huh....!!!!!

Anonymous said...

cehhh...
abis yg lain 2 tu paham sgt ke konsep blog ni....

aku tengok 2 kali 5 je...

kau pun nak cari gaduh ...
sama jelah bangsat!!!!

GO BLOG!!!!!!!!

Anonymous said...

BANGSAT TU BANGSAT JUGAK LAH...!!!!

TAK PAYAH LAH NAK BERBAHASA SGT DGN ORG MELAYU KITE SENDIRI....

SALAH ORG NAMPAK....
SALAH SENDIRI SENYAP!!!!

memang BANGSAT....!!!!

LANTAKLAH KAU NGAN MUZIK KUNO KAU TU...

KAU NAK KAPAK KAPAK JELAH....

ORG SEKARANG dah ADE MESIN CANGGIH DAH...

WOP!!!
KUNO SELAMANYA....

HIDUP UTARA...
HIDUP KELANTAN...
HIDUP BANGSAT!!!!!!

Anonymous said...

kau pun mengarut tak tentu pasal nak cakap orang plak!!!!!!

AMBEK KAU!!!!!!

BANGSAT!!!!!!
GILA BABI!!!!!!

korang SEMUA MENANG!!!!!

wei ni ayat AKU LAAH

sKE ATI AKU NAK TULIS APER!!!!!

KORANG SEMUA ROCK AR!!!!

GUA TAK TAHN LAH!!!!!!

TAK TAHAN NAK GELAK!!!!!!!!

WAH!!!!
DEEP PURPLE LAH!!!!
DASYAT TU!!!!!!
HAHAHAHA!!!!!

BANGSAT!!!!!!!
BANGSATTTTTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!!

BUKAK MATA TU BESAR BESAR!!!!!!

BELAGAK PANDAI AR!!!!!!

SATU HABUK PU TARAK!!!!!!!

MEMANG TAK GUNA MELAYU MACAM NI!!!!!

BANGSATTTTTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

gua rugged la beb...

gua laloq ar beb....

Anonymous said...

mamposlah!!!!

sapa suruh buat BLOG YANG BANGSAT!!!!

hah,
SEDAPLAAH KENA TIBAI!!!!!!!

Anonymous said...

oooo adik tak suka makan gula2 ye? takpa2 nanti kita gi mkn KFC ke PIZZA HUT ke. alamak lupa pulak adik suka masakan indon.. lebih berkhasiat. takpa2 nanti kita gi mkn bakso, takpun nasi pdg.. seeeeedap sgt. dah2 jgn nangis lagi yeee

Anonymous said...

woi aku poyo, gua rasa lu ni memang mental lah. mental tahap gila babas punya.

kesian la lu bro. gua igt lu baik g jumpa pakar sakit jiwa sbb tak pasal2, kerna isu kecik dan ringan lu berat2kan sampai lu jadi meroyan tak tentu pasal.

bro, sapa yang bangsat bro? gua ingat lu la yg bangsat sbb tetiba nak carutkan semua orang. lu gua cakap, kalau tak blh kena usik, buat blog sendiri, pastu lu tulis bnda2 yg lu rasa happening, sehappening hujah2 lu yg maha bagos dan dasyat tu.

lg satu bro, gua pun kesian kat lu sbb lu mesti cuma dengar dewa jek kan. sampai jadi bangang sedikit (maaf bahasa kasar kerna tuan poyo yang ajar) pasal muzik2 lain.

orang bukan kondem indon gila2, lu yg teremosi. gua baca lu punya hujah, lu kata muzik tu muzik, tak kisah indon ke melayu ke, org putih ke bla...bla... tp dari pemerhatian gua, hujah lu ni semua macam tak cukup research. jd jgn ckp org.

n, org2 kat sini bukan tak boleh kn kondem, gua tgk lu jek yg mengelabah gila tak tentu psl. org ln rilek jek. apa kes lu ni bro.

lu g jumpa pakar tau, gua takut sgt kalo lu gila sbb blog ni. org lain masuk, komen suka2, lu bagai nak rak pecah kepala penuh emosi. whahahahahahkahaa (sori terketawa plak).

btw tak pernah gua jmpa mamat yg poyo, emosi, mcm bagus dan mental sehebat lu. syabas aku poyo! syabas

Anonymous said...

hahahaha...
best ar blog ni..baca komen mat poyo pun dah boleh buat stok gelak seminggu..hail to mat poyo..lu memang poyo..tapi..rilek-rilek sudah mat poyo..tak payah ar nak tunjuk kat semua orang yang ko tu budak pra-matang..

apa kata ko sahut cabaran bro.kutu rock agar ko berdebat dengan bro.rosdan pasal isu indon vs kapak ni..kurang-kurang boleh gak tambah ilmu di dada ko yang poyo melangit tu..

satu lagi..si ahmad dhani tu taklah segenius yang ko sangka
dan 7 collar t-shirt tu tak seburuk yang ko cerca..

Anonymous said...

aku poyo said...
memang lah otai bagus...
tapi tak semestinyeer yg awal tu bagus...
dan tak semstinyer yg lewat tu teruk...
walaupun indon lambat sket tapi diorang semakin bagus...

aku masa dulu pun main lagu search,wings,dll

diorang setakat utk rujukan jelah...

belajar macam mana diorang punya riff, chord...

kat rottw tu banyak tab diorang...

tapi utk band yg bagus memang dewa bagus....

-----------------------------------

kitorg faham maksud ko 'aku poyo'... memang yg otai awal tu x leh kita ckp bagus sgt tp kita soalkan tentang perjuangan diorg je. otai rock lama byk dugaan dulu. sekarang lain. Indon dulu pon xde mcm ni. aku minat semua muzik.. dewa, helloween, search, wings tapi aku x leh nk kondemn diorg sbb diorg ada attitude tersendiri. kita pertikaikan tentang management industri muzik di Malaysia ni terlalu mengongkong artis kita. di Indon x... sana mana ada gam2 artis. aku x suka kondemn sbb aku sendiri x leh main macam diorg main. aku respect semua. baik msia @ indon. otai 2 kita rasa aku x salahkan band indon tp management/organizer kita. kenapa band luar dr barat @ timur senang nk buat konsert besar. sedangkan kita susah. diorg ambik contoh indon maybe sbb indon negara yg terdekat. senang cerita kita dianak tirikan le. blog ni untuk kita komen @ bg pendapat yang membina bukan membunuh bro... pasal benda kecik jgn dibesarkan. aku tgk org lain komen rilek tp lu kelam kabut je tetiba. terkejut gua tengok. lu kene hormat pendapat org wpon ko betul. klu ko betul jgn kendemn org, ko kene betulkan org tu tp dengan cara baik. kata2 ko ni buat org x suka. sorry aku katakan... ko memang xde semangat nationalisme langsung. klu ko rasa band tu teruk.. just masuk web diorg bg komen... org akan dengar komen ko klu ko bgtau dengan cara yang baik. kita ni semua ada adab. yang lain pon kene byk bersabar jugak. masuk je

www.duniasearch.com @ www.lagendarock.com... bagi komen ko tersendiri. tp jgn lak mencarut2 lak hahahahahahahah

N a d i a said...

Encik anonymous...

Aku berani kerat jari la si Poyo tu tak berani nak jumpa Rosdan tu. Dia kat dlm alam siber ni berani la. Cakap pandai arrr... Heheh

Poyo,

Ko baca ROTTW ke? Majalah apa tu?

Anonymous said...

ek eleh...


"Poyo,

Ko baca ROTTW ke? Majalah apa tu?"


rottw pun lu tak tau susah lah bro....
hahahahaha....
kelakar betul...
tulah asyik ngan kapak je...
sampai rottw pun tak tau!!!!

majalah yg citer pasal muzik 100% lah bro....

aper la lu ni bro...!!!!

GELAKKAN DIER!!!!
HAHAHAHAHA!!!!!

Anonymous said...

kroulBTHO said...

oooo adik tak suka makan gula2 ye? takpa2 nanti kita gi mkn KFC ke PIZZA HUT ke. alamak lupa pulak adik suka masakan indon.. lebih berkhasiat. takpa2 nanti kita gi mkn bakso, takpun nasi pdg.. seeeeedap sgt. dah2 jgn nangis lagi yeee ...


ye bang...
ish ish ish...
abang ni hebat lah....

adek nak SAIN!!!!!

NAK SAIN!!!!!!

NAK SAIN!!!!!!

HAHAHAHAHHAHAHA!!!!!!!

nak tergelak aku!!!!!!

TAK YAH BUAT KELAKAR BANGSAT LAH BRO!!!!!

DAH TAKDE IDEA TU CAKAP LAH!!!!!

Anonymous said...

Anonymous said...

hahahaha...
best ar blog ni..baca komen mat poyo pun dah boleh buat stok gelak seminggu..hail to mat poyo..lu memang poyo..tapi..rilek-rilek sudah mat poyo..tak payah ar nak tunjuk kat semua orang yang ko tu budak pra-matang..

apa kata ko sahut cabaran bro.kutu rock agar ko berdebat dengan bro.rosdan pasal isu indon vs kapak ni..kurang-kurang boleh gak tambah ilmu di dada ko yang poyo melangit tu..

------------------------------------
------------------------------------
satu lagi..si ahmad dhani tu taklah segenius yang ko sangka
dan 7 collar t-shirt tu tak seburuk yang ko cerca..


asal lak gua nak kena berdebat ngan
atok ROCK tu...
cari lah atok ROCK dari INDON baru kaw kaw!!!!
nak lawan pun biarlah padan!!!!!

macam wrestling lah...
takkan bigshow nak lawan ngan rey misterio ....
sure lah big show menang....!!!!

lawan budak kecik boleh ar menang!!!!!

try ar lawan rakishi ke....

huahuahua!!!!!

its ok lah kalau AHMAD tu TAK GENIUS MANA tapi sekurang kurang nyer lagu dier tak de ar leleh...
mantap!!!!
lain macam je kalau dengar!!!!
hahahaha!!!!

7 collar t-shirt memang bagus...
bAGUS TANG BELAGAK TU!!!!
hahahahaha!!!!!

Anonymous said...

heheheheh...
mat poyo makin bertambah poyo arr..
weh mat poyo!!ko tau tak yang blogger kat blog ni juga merangkap writer kat ROTTW (kalau tak salah aku arr),majalah kesayangan ko tuh??
ko baca rottw pun start dari zaman rhythms of the third world lagi nak berlagak!!

dah..dahhh..malas aku nak layan budak macam ko nih..blog ni bukan tempat nak gaduh-gaduh..
dah..dahh..ko gi lepak kat tepi buaian sambil makan lolipop..tak payah nak cari pasal kat sini..

Anonymous said...

makcik pokpek said...

lg satu bro, gua pun kesian kat lu sbb lu mesti cuma dengar dewa jek kan. sampai jadi bangang sedikit (maaf bahasa kasar kerna tuan poyo yang ajar) pasal muzik2 lain.

tak!!!!
hahaha!!!!
aku dgr macam macam....
bukan macam makcik...
tak abis abis dengar rock kapak,tu yg kapak semacam tu!!!!!
dunia dah jauh kemana pun masih nak menangkan kapak!!!!
hahahaha!!!!
makcik makcik....
AKU NAK SAIN LAH MAKCIK!!!!
NAK SAIN!!!!!
NAK SAIN!!!!!

setahu aku mat/minah kapak je yg tak mengenal muzik lain...
tu yang boleh kutuk band indon tu...
padahal indon pun ambik muzik dari barat jugak!!!!
huahuahua!!!!!

aku dengar dewa...
led zeppelin...
linkin park....
coldplay...
radiohead...
aku dengar red hot...
semualah aku dengar...
kapak pun aku dengar...
dan aku dengar kapak ni memang tak bagus...
hahahaha...

bukan macam korang
korang dengar kapak je...

bawah tempurung lah katakan...

hihihihi!!!!

Anonymous said...

kenaper rock kapak tak bagus?

sound kapak ni statik je...
macam nilah ye, rock and roll ni hanya asas bagi muzik rock je.oleh sebab macam tu,kite kena pandai lah eksplore
muzik tu.baru lah boleh maju.tapi kite ni masih diawang-awangan.terapung je.macam mana nak maju sedang kan band band barat dah improve giler babi punyer diorang punyer muzik.ambik contoh redhot cili pepers lah.diorang pun rock and roll.tapi kenaper org boleh kenal red hot?
sebab dier buat pembaharuan.improve diorang punyer muzik.kalau boleh diorang terbalik kan formula rock and roll tu.jadikan sesuatu yang hebat dan segar.relaks je diorang main.tak yah nak ganas gila babai.
bukan macam kite kat sini.lagu lagu band kite pun bukan 100% band tu sendiri.semua nya nak stok kapak jugak,sungguhpun era glam dah lama abis.bayangkan kalau semua main stok kapak,ape beza nya?
kena ingat sket bukan rock je yg ader kat dunia ni,banyak lagi muzik asas yg boleh kite eksplore.kapak ni benda yang semua band boleh buat.
tak mencabar.tengok ar siket perkembangan muzik.sekarang ni banyak band yg buat sound baru.ade yg dah jadi genre baru dah pun.
banyak sebenarnyer band band yg eksplore muzik diorang,macam coldplay, radiohead,oasis,nirvana.
hah,sebut pasal nirvana,teringat pulak diorang lah yg mulakan era grunge.lepas tu byk lah band yg nak main grunge.sekarang ni grunge dah jadi satu genre yg dihormati di dunia.jadi relevan lagi ke kapak?
kalau nak diikutkan rock and roll ni dah jadi sebahagian kecil je drp beribu ribu genre yg ade kat dunia ni.jadi jgn berkhayal di dunia sendiri je.rock and roll pun bermula drp muzik blues.tapi kite tatang lah muzik rock and roll ni sampai nak mampos,sedangkan muzik blues ni adalah permulaan kepada wujud nyer rock and roll.

SO,JGN BELAGAK SGT!!!!

Anonymous said...

dah lama aku tak baca cerita kelakar mcm ni. Terhibur jugak aku masuk blog ni. Tak sangka ada lagi golongan angkuh yg tak boleh menerima pendapat orang ramai.. ingat golongan mcm ni dah pupus zaman batu dulu..

"...rottw pun lu tak tau susah lah bro....
hahahahaha....
kelakar betul...
tulah asyik ngan kapak je...
sampai rottw pun tak tau!!!!

majalah yg citer pasal muzik 100% lah bro...."


Aku kesian kat ko ni akupoyo. Ko baca ROTTW, cakap ROTTW majalah yg citer pasal muzik 100%. Konon macam ko tahu semua pasal muzik. Tapi ko tahu tak penulis blog ni jugak adalah penulis ROTTW? Ya, majalah yang konon macam ko sorang yang baca tu..

Nak beri pendapat boleh.. Tapi jangan provoke. Takde seorang pun dalam posting ni yang cakap pendapat ko salah. Tapi orang semua tak suka cara ko komen. Tengok dan perhatikan komen2 lain dalam blog ni. Tengok cara orang dewasa bagi komen. Tak pernah orang lain marah pun.. Orang boleh judge pemikiran seseorang daripada cara penulisannya. So jangan malukan diri sendiri..

Mr. Akupoyo.. lu tak berhajat nak tulis blog ke? Aku ingat kalau compile semua komen ko kat sini dah bleh penuh satu blog. Buat la satu blog.. Luahkan semua pendapat ko tu. Tak payah luah kat blog orang lain..

Ada brani..?

Anonymous said...

hoi

apsal ?

takut ke?

cuak ke wei?

ek eleh....

blog ni sama bangsat ngan rottw

LANCAU!!!!!!

Anonymous said...

lancau ar!!!!!

weh aku cabar ni weh....

kecot ke!!!?

Anonymous said...

ek eleh ...

lu nak lari mana?

nanti lu jugak kena baca kan...

so...

ambek kau

BANGSAT!!!!!

LANCAU!!!!!

pegi jalan lah weh!!!!

org melayu macam depa ni tak yah sokong lagi baek lah!!!!

N a d i a said...
This comment has been removed by a blog administrator.
N a d i a said...

AKU POYO: "hah,sebut pasal nirvana,teringat pulak diorang lah yg mulakan era grunge.lepas tu byk lah band yg nak main grunge."..

komen aku: ohhhhhh..ye ke? baru aku tau NIRVANA yang mulakan era grunge! (fuhhhh..dasat sungguh ilmu anda, AKU POYO. heh..tulis la lagi. aku nak tau sangat pasal ni. menarik betul.

p/s: sia-sia aje lah perjuangan neil young, green river, mudhoney, mother love bone etc.

-countessbathory-

Anonymous said...

seruis lu poyo gila aku poyo. kesian gua tengok lu. mesti lu kurang kasih sayang dan selalu tak diberi perhatian dalam dunia sebenar lu.

sbb lu bila lu dapat nulis even masuk blog orang, lu ambik kesempatan attract attention org dgn provokasi bangang bangsat (ini ayat lu : bangsat) lu yg mcm ni.

kesian lu bro. tp sekurang2nya lu berjaya la tarik perhatian dgn sikap bangang dan hujah yg gua rasa lu tak pernah diskus dengan sesapa membuatkan pengetahuan lu berbanding org lain yg lu kata katak bawah tempurung ini zero. kesian lu bro. kesian, kesian.

ps: lu sdg berada dalam zon penulis2 rottw yg lu banggakan sgt tu tp lu tak sdr lu sedang berdebat dgn mereka dan yang bangganya mereka tak SEPOYO lu!

Anonymous said...

wei nadia,

aku hanya bagi contoh,
macam nirvana...
takkan aku nak tulis semua...
takat nak tulis band byk byk baik tak yah lah...
mcam kau tau sgt je...
takat sebut band band tu aku pun boleh...
nak tulis semua band tunggu ar aku buat blog....
benda ni perlahan lahan....
aku umur baru 18 thn...
korang dah tua bangka...
langkah aku masih panjang....
aku akan pasti kan korang semua menderita lepas baca blog aku...
HAHAHAHA!!!!!

dasyat ar kau nadia....
berape lama kau praktis nak senarai kan nama nama pemuzik tu...
hahahaha!!!!

Anonymous said...

ps: lu sdg berada dalam zon penulis2 rottw yg lu banggakan sgt tu tp lu tak sdr lu sedang berdebat dgn mereka dan yang bangganya mereka tak SEPOYO lu!


tak dapat kasih syg?
itu tidak dinafikan makcik....
itu lah perangai sebenar org disekeliling....
sama lah macam korang semua...

provokasi?
itu sudah semesti nyer...
sape main kasar dapat lah habuan nyer...

bangsat?
itu situasi dunia sekarang ...
jadi kiter kena lawan bangsat dgn BANGSAT!!!!

tak pernah diskus....?
memanglah...
apa masalah nyer...?
tak macam korang diskus tapi tak de hasil...

katak bawah tempurung?
ni gua cakap direct memang korang bawah tempurung...

ps: lu sdg berada dalam zon penulis2 rottw yg lu banggakan sgt tu tp lu tak sdr lu sedang berdebat dgn mereka dan yang bangganya mereka tak SEPOYO lu!

selama aku baca rottw dari first edition lagi tak de sorang pun penulis rottw yng aku banggakan...
dan rottw aku tengok masa awal nyer bagus tapi sekarang ni semakin poyo...
soalan penulis rottw kpd band;

"dgr band indon tak?"

aper ni?
tak de soalan lain ke?

tapi baguslah...
kiter boleh tau lah band tu poyo ke tak dari jwpn mereka sendiri...

tapi aku tak sangkal lah aku memang respect rottw beberape thn yg lalu
tapi ia nyer bukan pada masa sekarang...
rottw sekarang hanya bagus tang kulit depan dier tu ngan kertas yg berkualiti...
tapi dalaman tak beb!!!

tak sepoyo gua?
bagus lah kalau tak poyo...
kalau rasa diri tu tak poyo...
bagi aku mereka ni POYO...

Anonymous said...

kepada mat poyo..
takper kalau kamu tu bodoh..
tapi jangan jadi bodoh sombong!!

Anonymous said...

Firstly gua nak tanya kat lu AKU POYO,knp lu pakai nick AKU POYO?sbb lu mmg poyo?lu tau x makna poyo?klu lu tau gua sure lu xkan pakai nick AKU POYO.
Lu mesti fan dewa,tul x?lu minat dewa n lu kondem muzik yg lu xminat(rock kapak especially),tu mnunjukkan yg lu pun xjauh bezanya ngan org2 yg kondem muzik indon yg lu marah sgt.2 kali 5.klu diorang bangang lu pun bangang.
Gua dah selalu sgt dgr lagu2 dewa tmasuklah lagu2 indon yg lain.tp smpi skrg gua xboleh masuk ngan muzik indon(muzik2 masa kini).kita xminat,kita tak terima,kita xhargai tak semestinya benda tu xbernilai.gua xminat,xhargai,xadapt ngan muzik2 indon masa kini xsemestinya muzik indon xbagus,xgitu AKU POYO?
Cuba lu jelaskan kat gua knp gua xboleh nak terima lagu2 peter pan,dewa,so7,ratu n yg lain?lu kan ‘pakar’.mesti lu boleh jelaskan kat gua kan.telinga gua sakit ke?
Muzik indon maju,improve,ke hadapan.maju x maju,improve x improve dah klu gua xminat gua peduli apa!
Gua sarankan bro yatt ngan sis amoi tuk sediakan sedikit ruang tuk AKU POYO tulis artikel kat blog ni.so xsia2 la AKU POYO mjerit2 kat cni.lu boleh decide tajuk artikel lu as MUZIK INDON DAN KECELARUAN MENTALITI RAKYAT MALAYSIA.hahahaha…….

Anonymous said...

gua setuju dgn cadangan pengyu. bro bagi satu topik kat mamat mental ni. bg dia curahkan idea2 pro dia kat sini.

gua cabar lu AKU POYO yang memang poyossssssssssssssss. kalo lu tak buat, lu mmg bukan lelaki sejati wo. cakap lebih boleh la. poyo (14 juta kali)

btw utk yg lain, salam ramadan. selamat mensucikan hati.

Anonymous said...

damn..
lama giler aku tak jenguk..hot giler rupenyer kat sini yer..
kepada semua2 (kecuali yg poyo)
udah2 la tu kome melayan budak ni..
hingus pun x kerin' lagi..nak citer pasal rock..
rock m'sia ni mmg lekeh..xder identiti..
lain la cam dewa tu..fredie mercury tu kalo boleh hidup balik, melutut depan dhani pasal kagum dewa ber"influence"kan band dia..
poyo..
ko memang best la..
mesti dhani blanja ko makan bakso kan?
pasal tu ko backing band dia bagai nak mati..
hahaha..
satu je la aku nak pesan..
sebelum zaman indon masuk m'sia..cuba ko dengar band cam cradle, skc, fish, oag (sekadar contoh)
dah ader dah benda2 ni..
cuma tak tergamak jer nak tulis lirik "kau buat remuk seluruh hatiku.."
p/s aku yg minat dewa pun x pasal2 kutuk dorang..damn!

Anonymous said...

pengyu,

tak lah...
aku fan red hot...
huhu..
gua tak kondem benda yg gua tak minat,gua kondem muzik yg tak bagus...
ade ke gua kata gua tak minat,gua kata tak bagus kan?
fikir sendiri lah..
gua bukan macam lu,
bukan macam anti indon kat sini,tak minat nak kondem tapi kondem yg bagus macam indon...
benda nya satu je...
diskriminasi!!!!


tak boleh masuk?
syabas syabas!!!!
tapi nak tau tak indon influence kan org putih jugak kau tau tak?
nampak sgt kau anti indon,tu sebab tak boleh terima indon,tapi kau tak de sebab kan apsal kau tak suka indon?
aku bukan macam kau...
tak suke tanpa sebab..
padahal bagus...
huhu...


ok peterpan boleh lah aku katakan sebagai boy band,lagu lagu peterpan ni terlebih pop,lembik sgt,kosong je,budak pompuan ske ar...

ratu,memang ar tak bagus,tapi diorng sekadar hiburan utk industri muzik kiter yg ke laut!!!
hahaha...

DEWA?
dewa sentiasa berubah setiap thn...
byk idea idea genius yg diorang keluarkan....
melodi diorang sgt bagus...
bunyi gitar, dram ,kibord,bass diorang seakan bernyawa...

SO7?
diorang bagus...
aku rasa diorang ni pengetahuan muzik dia sgt tinggi....
lagu diorang pun takde lah lembik macam peterpan...
diorang punya permainan boleh ar dibanggakan....
agressif ar jugak...

tapi memanglh diakui band macam peterpan,ungu,samsons tu tak jauh beza...
peterpan memang aku tak bleh terima...
macam tu jugak ngan ungu....
peterpan lah yg mulakan semuanya..
so ungu pun ikut...

samsons?
diorang lain sikit...
muzik diorang lebih segar dan kreatif...

ini muzik/band yg popular kat sana,memnglah sama...

kalau pun muzik metal popular kat sana dapat beza ke band band nyer?
semua stok metal lah bro....!!!
fikirlah sikit...

kau tak boleh cakap muzik indon sama je...

aku bagi contoh nidji,diorang lebih kpd coldplay,L'Arc-en-ciel,Goo Goo Dolls, U2, Radiohead, Smashing Pumpkins, The Verve, Dave Matthews, The Killers, Keane, dll.

yg kau orang kata sama tu lagu hits diorang ...
pandai-pandai ar cari makan beb...

Anonymous said...

pengyu,

ape kata kau pun tulis artikel sekali...

tajuk nyer RAKYAT MALAYSIA YANG PATRIOTIK BAB MUZIK/DUIT JE...

ataupun RAKYAT MALAYSIA YANG PERKAUMAN DAN ANTI INDON....

atau MENTALITI RAKYAT KITE YANG TAK BOLEH TERIMA MUZIK MALAYSIA TAK BAGUS...

tak pun RAKYAT MALAYSIA YANG TAK BOLEH TERIMA MACAM MACAM MUZIK

hahahaha...

Anonymous said...

hahaha...

dhani tak belanja aku makan bakso pun,
tapi dia belanja aku hidangan muzik yg
genius dan menyelerakan....
itu dah cukup....

satu je la aku nak pesan..
sebelum zaman indon masuk m'sia..cuba ko dengar band cam cradle, skc, fish, oag (sekadar contoh)

memanglah,tapi zaman tu dewa pun dah buat lagu macam tu...
dan yg bangga nya muzik mainstrem diorang yang ade muzik macam tu...
kiter?
ape ade?
muzik mainstream kiter dulu tak macam tu...
kiter baru mulakan muzik yg macam tu ngan pakai band indie!!!

hahahaha!!!!

10 tahun terlewat...
JGN BELAGAK SANGAT...!!!

Anonymous said...

hai.........
sudahlah kenapa kalian semua ribut tentang muzik indonesia???
akui sajalah kalo musik malaysia itu jauh tertinggal 3 kali dari musik indon....tak salahlah kalo orang malaysia suka musik indon.....! janganlah iri terus salahkan musik indon! di Indon mana ada orang yang mau dengar musik malaysia? siti nurhaliza itu bisa masuk indon karena make musisi indon di albumnya! musik malaysia itu masih kampungan dan penyanyinya juga buruk rupanya beda dengan indon yang penyanyinya sempurna karena wajah rupawan, suara bagus dan menulis lyrik sendiri.

Anonymous said...

'R' n 'R' lu punya suka.... ;p kita pegang ape yg kite suke k..music kita cermin kita...ROCKTERUSROCK..teruskan perjuangan korang!!!!rock melayu takkan mati......

N a d i a said...

Jaja
Layan je la... at least, meriah gak blog ni. Hehehe

Anonymous said...

KUTU KUTU ROCK, NADIA....budak AKU POYO ni ruper nya memang 18 tahun...dia ade kat myspace. Memang dia ni agung2 kan Dewa berlebihan. Memang sah tak dengar macam2 lagu..lagu2 yg dia dengar semua berbentuk tu. Biler tengok profile dia kat myspace...dia ni memang ada masalah mental sket...aku rasa dia ni perlu berubat segera. Dia budak2 pastu mental sket.. sebab tu lah keluar perkatan2 bebudak kecik. KAWAN2 JGN LAYAN BUDAK2. LAGIPUN DIA NI MENTAL SKET. MANA ADA ORG YG MENGAKU DIA POYO KECUALI KALAU WAYAR DLM KEPALA DIA PUTUS SKET.

Anonymous said...

kalau kutuk muzik indon anti-indon, abis kutuk muzik malaysia tu anti-malaysia la kan.. mm buleh bawak masuk ISA budak poyo nih..

Anonymous said...

salam,

band indon bukan best sangat pon.
takyah layan budak ni.

ilmu muzik aku ni tak la byk mana pun.setakat baca rottw ja.
aku ni mcm katak bwh tempurung la...
layan Cromok n Iron Maiden ja...

TAPI aku bangga dengan apa yg apa yg 'brader-brader' kita dah mulakan dulu.

hipokrit?ego?..let it be.

kudos kpd kutu-kutu rock utk artikel ni.

aku just nak tny:
1.ada tak sapa2 riview pasal konsert malindo last month?
2.porjek Batu tu amancam?

salam.
selamat hari raya.

Anonymous said...

Why are u jealous to indonesian's music? Music malaysia mau maju?? Develop your mind and attitude first!! Slank mau konser aja, Wings marah-marah karena ga dapat jatah hahahahaha.. dasar band kampung :D Pertama lihat Wings's performance di konser malindo, langsung bosen aku, musik ngga kreatif, dari first song sampai lagu terakhir sama semua :D