28 January 2008

BERIMAGINASI BERSAMA PEARL JAM DI ITALI

DVD - Immagine in Cornice: Picture in a Frame (2007)


Ibarat meronda-ronda Itali bersama Pearl Jam (PJ)! Itulah yang dapat diperkatakan tentang 'Immagine in Cornice: Picture in a Frame', sebuah 'concert-movie' tentang PJ arahan seorang jurufoto/pengarah filem terkenal, Danny Clinch. Ia dirakamkan ketika PJ mengadakan tour (album self-titled mereka yang ada gambar avocado tu!) di beberapa tempat di Itali seperti Milan (Milano), Verona, Bologna, Turin (Torino) dan Pistoia pada 2006.

Concert-movie ini padat dengan rakaman konsert band tersebut yang diselang-selikan dengan adegan-adegan kandid di belakang pentas, temubual-temubual ringkas dan sebagainya. Persembahan-persembahan yang dipaparkan oleh band ini ketika tour tersebut sememangnya bertenaga dan masih diresapi sisa-sisa semangat ledakan sound Seattle 90-an, dan seolah-olah menidakkan fakta bahawa mereka semakin berusia.

Apa yang membuatkan 'Immagine in Cornice' ini begitu unik adalah camera worknya yang cantik dan produksinya (terutamanya suntingan) yang licin lagi bersih. Antara adegan yang menarik di dalamnya ialah ketika sekumpulan anak-anak muda lepak memainkan gitar kapuk sambil menyanyikan lagu "Porch" yang terus disambungkan ke saat PJ membawakan versi live lagu "Even Flow" dalam satu persembahan yang mantap.

Selain itu ada juga adegan Mike McCready menceritakan kisah-kisah di sebalik tatu-tatunya, adegan Jeff Ament bermain skateboard, adegan Eddie Vedder menemani Kenneth "Boom" Gaspar (pemain organ undangan) bermain sebuah organ klasik di Pistoia dan juga adegan Eddie Vedder bersama anaknya, Olivia.

Berbanding dengan rakaman-rakaman konsert PJ yang pernah aku tengok sebelum ini, 'Immagine In Cornice' adalah yang terbaik pernah dihasilkan setakat ini.

Wajib dimiliki oleh kipas-susah-mati PJ!

Setlist yang terdapat dalam DVD ini:-
- Severed Hand
- World Wide Suicide
- Life Wasted
- Corduroy
- State of Love and Trust
- Porch
- Even Flow
- Betterman
- Alive
- Blood
- Comatose
- Come Back
- Rockin' in the Free World

P/s: Stone Gossard makes it looks so cool to wearing spectacles and still rock! And yes, Vedder sounds oh-so-lovely when he speaks Italian. Yummy betul!..Hehehe ----> ada unsur-unsur emo tak hingat! Jangan marah haa...

No comments: