30 June 2008

ROCK REVIVAL CARA BLACK TIDE


"Listening to the debut album from Miami's Black Tide is a little like stumbling across a cool late-80s metal record you'd completely forgotten about.
A very promising debut."


(Dan Epstein of Revolver Magazine on Black Tide's debut album 'Light From Above').


Apabila mendengar muzik Black Tide, hanya ini yang terlintas di fikiran: Satu 'kelahiran semula' rock 80an. Band yang berasal dari Miami, Florida, Amerika Syarikat ini ditubuhkan pada 2004 oleh Gabriel Garcia (vokal/gitar), Alex Nuniz (gitar), Zakk Sandler (bass) dan Steven Spence (dram). Sebenarnya mereka tidak pernah merasai sendiri detik-detik ketika genre seperti heavy metal atau thrash metal berada di kemuncaknya, kerana ketika itu ada di antara mereka yang baru dilahirkan ataupun belum pernah langsung melihat dunia! (Vokalisnya baru berumur 15 tahun, dan line-ups yang lain berusia 20 tahun ke bawah).

Mungkin ada yang menganggap tidak ada elemen yang baru tentang muzik Black Tide ini. Tetapi, jangan lupa. Bukan mudah untuk membawa dan menghidupkan kembali genre yang pernah 'meletup' dan mencorakkan satu revolusi dalam industri muzik dunia 20 tahun dahulu. (Lihat sahaja band kita, Revenge dan perjuangan "kita kasi pecahh!" mereka).

Dan seperti Revenge, Black Tide juga memiliki tenaga, skil, stail dan keberanian yang cukup untuk 'melahirkan semula' oldschool rock ke dunia yang baru hari ini.

Klik sini untuk info lengkap:-
Black Tide Official Website
MySpace
Wikipedia

Tengok sini dan nilaikan Black Tide:-
(Ini bukan klip video rasmi)

Lagu: Shockwave
Album: Light From Above (2008)

1 comment:

Anep said...

mmg menarik budak muda 80"rock zaman skrg nie..
teringat aku syj lineup baru under20..
menarik jugak..